Our Blog

10. VILKA ÄR VÅRA KUNDER?

Vilka är våra kunder?

-Vem köper Era produkter?

-Alla, våra kunder är både män och kvinnor i alla åldrar och olika branscher!

-Men, sker inte allting via mail, ingen använder väl papper längre?

-Alla säger det men tittar vi oss omkring så finns där papper överallt!

Det finns en kamp mot det pappersfria samhället men vi förstår inte varför det måste finnas en strid, när det inte finns ett krig. Det ena utesluter inte det andra. Vi älskar att ha ordning och reda och där kommer nog pennan och pappret alltid komma på första plats oavsett vart teknologin tar vägen.

Innerst inne vet vi att vi står oss själva närmast. Vi kan alltid lita på det vi själva skriver medans vi aldrig riktigt kan vara säkra på en dators minne.

Vi finns där för att hjälpa dig att effektivisera Er arbetsplats och nå fram till Er personal och kunder.

Våra produkter kan bidra till att öka Er omsättning, fråga våra säljare hur?

Om jag lovade dig att jag kunde frigöra mer tid=pengar, skulle du då boka in ett möte med mig?

Det kan vara förvillande att förstå ”vår” bransch eftersom man (tror) att vi bara säljer till kontorspersonal.

-Ni är väl en av dem som säljer papper och toner?, får man ofta höra vilket inte är sanningen.

Som människa har man en fallenhet för att generalisera och anta saker och ting. Vi orkar inte ta oss tid just för att tiden inte räcker till. Det finns andra viktigare saker som måste göras. Och då är det så mycket enklare att bara säga

-Nej tack, när en säljare kommer in!

Vi säljer till ALLA branscher:

Du ser våra produkter i byggbranchen, vvs, el, plåt, vent, markentreprenad, infrastruktur, måleri, apotek, sjukhus, tandvård, omsorg, äldreboenden, hemtjänst, LSS, bank, arkitekt, konsulter, kyrkor, bensinmackar, kommuner, fackförbund, förvaltning och fastighetsbolag, mäklare, begravningsbyråer, revision, ekonomi, dagligvaruhandel och livsmedel m.m

Det finns i stort sett ingen bransch där du inte kan hitta våra produkter eftersom vi har ett så brett sortiment.

Till Er fördel så slipper Ni få besök från många olika säljare från samma koncern.

En av våra säljare kommer med glädje och visar Er hela vårt sortiment!

 

Vi ser fram emot att få höra från just dig och Ert företag!

 

9. LIGGER NI STEGET FÖRE ELLER EFTER BAKTERIERNA?

Vi kan inte längre förneka att den är här för att stanna, fast vi önskar att den höll sig borta i några veckor till.  Regnet öser ner och kylan tränger sig på snabbare än man hinner byta om från kofta till jacka.

Vi pratar om hösten, denna härliga årstid där regnbågens färger inte har en chans mot lövens kraftfulla nyanser av rött. Tända ljus, stora filtar och god mat är något man ser fram emot när vi går mot mörkare tider.

Det vi däremot inte önskar oss är alla dessa förkylningar, febertoppar och maginfluensor. Vi blir lika förvånade varje gång (känns det som i alla fall) det händer och sen blir det sjukskrivningar, VAB eller bara väldigt många som hostar och snörvlar på arbetsplatserna. Tänk om vi kunde förändra detta scenario?

Ordning och reda är vårt signum när det kommer till alla aspekter på Er arbetsplats. Har vi ordning omkring oss, så mår vi också så mycket bättre inom oss.

Ett skrivbord där du inte hittar blir ett irritationsmoment när du måste ha det du söker. Ibland kan du ta med den irritationen resten av dagen. Den blir som ett filter på din tunga och allt som du sedan säger blir en smula irriterat både hos sändaren men även hos mottagaren.

Bara för att du tidigare inte hittade det du var ute efter så kan det drabba väldigt många. Det är så vi fungerar som människor, för vi är mänskliga varelser och inte robotar.

Tangentbordet brukar vara den största smittokällan på ett kontor. Det är där vi spenderar många timmar under dagen. Problemet är att det inte är det enda vi gör. Vi går på toaletten, vi tar i hand osv. Vi använder våra händer mycket vilket gör det förståeligt att vi kommer i kontakt med väldigt många bakterier som vi sen lätt sprider vidare. Vi behöver tänka i förebyggande syfte när det kommer till vår arbetsmiljö.

Våra kunder har förstått innebörden av att rengöra sina datorer eller använda vårt rengöringssortiment. De får färre sjuka samtidigt som deras anställda vet att deras arbetsgivare värnar om deras hälsa. Omtanke är en otroligt fin gest!

Jag tänkte lyfta fram några av våra hygienfavoriter på TIMO Office och vi börjar med rengöring till tangentbordet, ”plastic cleaner” och ”screen cleaner” till bildskärmen. Anledning till att de är olika är att det är alkohol till tangentbordet som dödar bakterierna, men till bildskärmar ska det vara en speciellt typgodkänd rengöring därav som det finns två olika.

Sedan har vi även ”Air duster” som är en tryckluft på burk, där du blåser rent svåråtkomliga ytor så som tangentbord och exempelvis en skrivare som det läckt lite toner i.

Vår ”Optic Clean” är en storfavorit ute hos våra kunder. Du kan på ett enkelt sätt rengöra din mobil, padda eller dina glasögon. Den lämnar inga ränder efter sig och det blir kliniskt rent med en fräsch doft.

Vill du hålla bakterierna borta då ska du välja ”Desinfektionsprayen”, som har en förmåga att slinka ner i fickan när man väl har testat den.Man vill ha den med sig vart man än går. En otroligt skön och effektiv desinfektion med återfuktande egenskaper utan att dina händer känns klibbiga. Du får otroligt lena och mjuka händer. Magisk är den, och finns i både 30ml (att ha i fickan) eller 300ml större flaska.

Vi har många fantastiska produkter i vårt Rengöringssortiment (AIRCLEANER) där du kan spraya bort lukt som du inte önskar.

Där finns ”TIMO CLEANER”, vår magiska svamp som bara rengör med hjälp av vatten. Utmärkt till hårda ytor som ex. rostfritt stål, plast, glas, kakel eller parkettgolv.

”GROVRENGÖRINGEN” är favoriten i bilen hos våra byggare, målare, rörmokare eller på verkstäder eftersom den rengör olja, fett och annan grövre smuts från både händer och ytor.

 

Som avslutning vill jag passa på att lyfta vår HAND & BODY LOTION. Det värsta våra kunder vet är när en lotion kladdar, det gör inte vår. Det är en fuktbevarande lotion som gör huden både mjuk och smidig. Den innehåller Aloe Vera som är vårdande och återfuktande. Ingredienserna är allergitestade.

 

 

 

Vi har många fler användarvänliga produkter i vårt sortiment men det kommer våra Säljare att informera Er mer om. De kommer gladeligen inspirera Er med sin kunskap och ge Er tips på hur Ni kan förbättra just Er arbetsplats och hålla bakterierna där de hör hemma.

Utanför Er arbetsplats!

 

8. ATT VÄXA GENOM ANDRA!

Caroline som är vår säljare i Stockholm.

Att lyckas genom andra

Den viktigaste resursen vi har på TIMO Office är vår personal. Och sedan bolaget startade har Gustav och Fredrik varit oerhört noga med att sätta personalen längst fram. De har tänkt att om personalen trivs och känner att de har ett bra stöd från ledningen, så kommer också resultaten att komma.

Denna personalfilosofi är förmodligen en av de starkaste anledningarna till att så många idag söker sig till TIMO Office.

Hur gör vi då för att se till att dessa nya trivs och presterar i denna krävande arbetsmiljö?

Förutom att se till att vår rekrytering endast släpper igenom de bästa talangerna så vill vi ge alla nya säljare en fantastisk start via utbildningen som hålls av vår utbildningsansvariga Camilla Severin. Därefter åker säljarna till sitt distrikt och kontaktar alla gamla och nya tilltänkta kunder.

Sedan kommer våra Regionchefer in i bilden och det är just detta som jag vill ge en liten inblick i.  Hur vardagen ser ut för mig själv (Jonas Henebratt) som ansvarar för Region Norr samt Victoria Palm, som ansvarar för Region Syd.

Här ser ni Victoria Palm som är ansvarar för sin region, syd.

En vanlig arbetsvecka för oss består av 2-3 samresor med våra säljare samt 2-3 dagar som är vigt åt dels vår egen försäljning samt planering och uppföljning av arbetet ute i våra olika säljdistrikt. Vår primära uppgift är att skapa resultat genom andra, skapa samarbete och gemenskap, hitta vad som behövs för att motivera, inspirera och samtidigt vara utmanande för de olika säljarna.

Vi använder oss mycket av reflektion, där vi primärt försöker få fram den röda tråden i arbetet, en dag när alla kunder handlar bra, vi får bokningar som fyller vår kalender och allt bara flyter på. Vi försöker återskapa nyklarna till framgången istället för att gräva ner oss i misstagen som görs en dag när inget fungerar.

VI fungerar också som bollplank och stöd de gånger man behöver råd och hjälp när arbetet låser sig. Följer säljarna vår oerhört genomtänkta säljprocess? Vi finns i princip alltid tillgängliga för att lyssna och guida personalen. Vi vill inget hellre än att våra säljare ska lyckas och vi vänder på varje sten för att hitta nyklarna till att nå framgång  i yrket som säljare.

Vi arbetar mycket för att få fram rätt inställning till arbetet. Att ha en tydlig struktur. Att planera arbetsdagen, veckan och månaden.

Att ha en klar idé inför ett möte samt att knyta kunderna till oss genom att genuint intressera oss för våra kunder, dels i deras yrkesroller och även en del privat. En annan punkt som vi fokuserar på är att få fram vad som motiverar våra säljare; är det att få så många kunder som möjligt, att få en bra lön för bra prestationer eller att helt enkelt bli en duktigare säljare?

Alla drivs av olika saker och det är en av våra uppgifter – att hitta vad som driver de olika säljarna.

Här ser ni Christine som är en ny frisk fläkt i TIMO Office familjen.

När säljarna är nya hos oss samtalar vi flera gånger om dagen med dem. I början åker Regionscheferna ut till de nya säljarna i princip varje vecka, för att säkerställa att de arbetar enligt vårt koncept, samt för att vägleda dem till nya och gamla kunder.

Hur kommer man in till kunden. Vem ska man fråga efter och vilka produkter ska man visa.  Att se till att alla möten loggas på rätt sätt så att vi enkelt kan hitta tillbaka till kundernas historik – vad som sagts och vad man kommit överens om.

Samresorna genomförs med glatt humör, men samtidigt med en hög intensitet och rätt fokus.  Det kan uppfattas som ett krävande inslag i vardagen men samtidigt oerhört belönande arbete för bägge parter. Den bästa kvittensen är ju glädjen hos säljarna, när de når framgång på något de inte testat tidigare. Att få höra hur de gått tillväga, de glada reaktionerna hos våra kunder efter våra besök och de otaliga referenser vi får till nya kunder.

Efter en samresa är såväl säljaren som regionschefen full av nya intryck. Vi ser allt som oftast en förändring i hur arbetet utförs efter våra samresor och med det kommer också resultaten.

Det är då vi mår som bäst, när vi ser hur säljarna lyckas i sitt arbete och tar sig till nästa nivå. Vi gläds oftast mer över andras framgång än över vår egen. När vi sedan samlas på våra konferenser och regionsmöten passar vi på att lyfta, hylla och belöna  personalen för sina fantastiska insatser. För som jag inledde – vår viktigaste resurs på TIMO Office är vår personal

/ Jonas Henebratt

7. För att lyckas måste du känna dig lyckad!

Luta Er tillbaka i stolen, soffan eller var Ni nu än befinner Er. En liten stund av reflektion och nuet…

Tänk Er en stor vildvuxen trädgård med blommor som blommar i alla dess färger, former och dofter. Blommorna är så vackra att vila ögonen på och ger en aning om allt det ömtåliga som livet har att ge. Tittar man lite närmre så hittar man inte bara ljuvliga blomster.  Där finns också giftiga stjälkar som i kontrast till livets mjuka värden också ger oss en uppfattning om det motsatta.

Där växer gamla ekar vars rötter har trängt igenom både stenar och jord för att få leva ett långt och rikt  liv. Man hittar också nya lövträd som fyller Jorden med sin närvaro i utkanten av den. Där ligger stora och små stenar lite här och var. Mossan låter dem få en egen färg beroende på när vi väljer att plocka dem, och för vilket ändamål.

Dofterna som kommer emot en ger en förnimmelse om att man borde stanna tiden och ta in alla sinnena som denna grönskan ger. För innerst inne VET vi att härinne kan vi hitta allt det vi söker. Livets hemligheter kan gömma sig under stenen eller i vindens sus. Och står vi kvar tillräckligt länge kan vi hitta oss själva!

TIMO Harmoni är ett pågående projekt hos oss som ska inspirera och uppmuntra alla våra medarbetare. Det handlar om att vi önskar att man tar ansvar för sin kropp och ser den som det viktigaste vi har.

Att må bra är grunden till all framgång oavsett var du befinner dig i livet. Vi behöver äta rätt för att må bra och det kommer också spegla allt annat som vi tar oss an under dagen. Och hur vi bemöter hinder som kan uppkomma! Kosten i kombination med träning skapar alltså mer energi inom oss som i sin tur leder till att vi lättare kan slappna av och fokusera. Detta driver in oss i en positiv spiral som indikeras av att vi mår bättre och presterar bättre.

Faton & Patrik styrketränar för att hålla sig i form. Alla sätt är bra förutom de dåliga, don´t forget that!

 

Fredrik återhämtar sig efter några matcher i ”Bumperball”

I brist på energi så tappar man glädjen och då är det lätt att börja tycka synd om sig själv. Detta leder till att man blir ett offer för situationen och lättare hamnar i apati. Där gör man ingenting, det är som att fastna i ett mörkt rum och man hittar inte ljusknappen. Då gäller det att trycka på ”reset knappen” och tända lampan. Det viktigaste är att förstå att vi är levande människor och inte maskiner. Vi styrs utav känslor och tankar och därför behöver vi stillhet för att hämta hem det viktiga och släppa det betydelselösa. Genom meditation, yoga eller annan mental träning kan du öppna vägen för positiva känslor och vibrationer.

 

Vår omtyckta och härliga Camilla älskar yoga och att få utöva den på härliga platser runtom i Världen.

Våra kroppar fungerar bättre emotionellt, fysiskt och psykiskt när vi har allt på sin plats. Allt detta bidrar till att vi får mer och mer endorfiner. Vår uppgift är att aktivera dessa eftersom de skapar lyckokänslor och hejdar smärta. Endorfiner är biokemiska ämnen som produceras naturligt i kroppen. De ingår i kroppens hormonsystem och har kemiska likheter med opium och morfin. Vid träning så utlöses endorfinerna naturligt i våra kroppar och det ger en euforisk kick. Psykologen William Bloom säger bestämt att vi genom att själva aktivera dem, så skapar vi vår egen inre glädje och frid.

Hur kan vi då aktivera vår glädje och frid?

Trädgården symboliserar oss själva och vi har valt den som en metafor för tillväxt och nuet. Vi behöver ibland bara låta den vara precis som den är och ser vad som händer. Ibland kanske något farligt växer där som vi behöver plocka för att det inte ska förgifta oss. Negativa tankar är gift för oss, för de tillför inget som är bra till våra liv och därför blir de ogräs i trädgården. Vi kan inte eliminera ondskan , vi kan bara bekämpa den med godhet. Människor och händelser är en del av planen och vi kan inte alltid styra över vad andra tycker och vill, vi kan bara dirigera oss själva! Vi styr våra tankar mot det goda i oss för då blir handlingarna mest fördelaktiga.

Plantera och så dina frön så att det du önskar dig ska växa. För att det ska ske måste du dagligen eller några dagar i veckan vattna dina frön. Skapa tid och utrymme till träning minst 2-3 dagar i veckan. Gör det som din kropp själv väljer att göra. Känner den för att springa, låt den göra det. Väljer den att träna styrka, gör det! Om du har brist på inspiration så ta med en vän och testa något nytt. Funkar det inte så testa igen. Låt barnet inom dig få ta plats och låt nyfikenheten leda dig i rätt riktning.

Här ser Ni Caroline som inte bara är en fantastisk säljare, hon är grym i tennis också!

Låt kroppen få vila och sova de timmarna som den behöver för att återhämta sig. Inget i trädgården kommer växa om det inte får näring. Solen gör sitt, precis som regnet. Det innebär att vi inte alltid måste ha roligt och hoppa av glädje. Ibland måste vi få ha tråkigt och känna tristess. Det är ok att bara vara själv, utan att ha en tanke på vilken vinkel jag ska fota mig själv, och med vilken bakgrund för att det ska se så perfekt ut som möjligt på facebook. Alla vet ändå innerst inne, att facebook bara är ett skal med ett innehåll,  som bara avsändaren har skapat efter sina egna tillfredsställande behov. Hen väljer VAD du ska se men det är bakom det skalet som verkligheten utspelar sig. En verklighet som kan vara motsatsen till det du ser och läser.

Genom bra kost, regelbunden träning, rätt antal timmars sömn och vila så lägger du grunden till ett bra liv i balans och harmoni. Då kommer du att orka prestera på alla plan. När vi gör av med energi så får vi energi. Ta en stund till meditation och eftertanke.

Sätt dig själv på en stol med din ända mot kanten av stolen. Visualisera  en punkt som sitter mittemellan naveln och ditt underliv. Sätt klockan på 5 min första gången och låt tankarna på allt annat bara flyga iväg medans du har fullt FOKUS på punkten. Träna sinnet på att bara vara i punkten och släppa allt. Punkten är ditt mål och där ska du stå kvar. När du klarar 5 min ökar du till 10 och så fortsätter du tills du är uppe på 30min. Detta är en fantastisk övning som ger resultat. Det hjälper dig att hålla och behålla tanken på en sak i taget och framförallt att vara i nuet.

Ha en härlig vecka och njut av tiden med dig själv!

 

 

 

6. Vi är här för att vinna och höra publikens jubel!

Att det händer mycket just nu på TIMO Office är i underdrift för vi håller just nu på att dra allt vi tidigare uppnått i företagets historia mot sin spets.

Det känns just nu som att spela i högsta ligan och då inte bara njuta av att det är mycket mer folk på läktarna eller att skorna och kläderna är av bästa kvalité. Nej, folket är lyriska över det vi åstadkommer för de njuter av hela evengemanget, precis som vi gör.

Och vi är inte här bara för att underhålla vår publik, vi är här för att VINNA matchen och publikens jubel!

 

Konkurrens är viktigt för annars hade vi aldrig kunnat mäta vad som är bra, bättre eller bäst?

Men, konkurrenterna kommer inte att förstå vad det är som händer när våra kommande nyheter lanseras och våra säljare springer snabbare och orkar mer. Det är inte konstigt att de kommer undra vad det är för motor eller drivmedel som vi har?

Eliten nöjer sig nämligen inte med att komma på en silverplats. De strävar efter att förbättra de senaste resultaten för att springa in i målet med guldet som står och väntar på dem. Vi kan nästan ta på feelingen att våra säljare vill vinna just nu.

Det finns bara en väg att gå och det är den som pekar med hela handen mot succé!

Vad är det för hemliga ingredienser i drycken som Patrick ska få? Gustav håller hårt i receptet!

 

Från framtidens nyheter till  gårdagens behag.

Motivation är en kraftkälla till Säljarens bästa resultat. Det är många som tror att den motivationen bara kan räknas i pengar, men inget kan vara mer felaktigt än det påståendet. Det är vår egen pådrivande kraft som skapar förutsättningar för att nå försäljningsresultatet.

Vi söker alltid rätt karaktär till vår säljkår. Det krävs en attityd för att kunna hantera de motgångar som kommer att komma i form av brist på energi och självförtroende.

Alla faller vi någon gång oavsett vad vi tar oss för eftersom det är så livet fungerar. Skillnaden mellan dem som tar sig upp och de som ligger kvar på marken är framförallt en faktor. Nämligen säljarens attityd till och modet att förkorta tiden mellan tanke och handling.

De säljare som lyckas har sitt motiv klart och tydligt framför sig. Sen sätter de skärpan på sin egna inställning till motivet.

Deras mod och djärvhet att  ta risker leder dem sedan mot målet. Då har de gått igenom alla idéer, tankar , ambitioner och drömmar som har sin bas i de skäl som säljaren själv prioriterar.

Att vinna en tävling kräver allt detta och därför är tävlingen ett instrument som får musiken att spela.

 

Här sitter Jenny med sitt underbara leende. Hon är en inspiration för oss alla med sitt fokus och sin inställning!

Våra säljare fick en tävling för att stimulera motivationen.

Tävlingen pågick under ett kvartal och vinsten var en resa till det härliga Gotland. Där skulle man få en träningsweekend fylld med god mat, havet, härliga strövområden och motivation. Vad kunde vara mer sporrande än att komma till ön som under vikingatiden blev utnämnt till ett av norra Europas rikaste områden.

Det skapar en känsla när man sätter ner fötterna på marken där människor långt före oss har fått känna sig värdefulla och rika.

Fredrik satte reglerna för tävlingen och våra fantastiska kollegor Jonas Henebratt & Jenny Glitterö vann priset tillsammans med vår härliga lagerkille Patrik Lindberg . Grattis från oss alla till Er alla!

Tillsammans skapar vi framgång och snart åker hela företaget på konferens till en plats där det finns öken, europeisk bison & processionsdans.

5. BILLIGA PENNOR KAN GE DYRA LÄRDOMAR!

Varje årstid har sin egen charm och vi välkomnar den härliga hösten med alla dess färger och former.

Vare sig det är höst eller någon annan årstid så finns det något speciellt över ordet FRAMGÅNG. Bara genom att höra det så bildas det endorfiner som gör att man inte kan få nog och mycket vill ha mer. Vi står i den känslan på företaget och man förstår att Gustav och Fredrik har hittat receptet för succé genom att ha 100% fokus på allt dem gör. Att lägga vikt på vad man har istället för vad man saknar ger mycket positivitet i alla led och det visar sig i hela bolaget. Våra säljare har fått segervittring efter en fantastisk start och insett att det man sår, får man också skörda.

Vad är det då som gör att vi når framgång och varför väljer så många oss som leverantör?

Det beror naturligtvis på väldigt många olika faktorer men det vi tänker på just nu är alla våra enastående och unika PRODUKTER. När det kommer till försäljning så slutar det alltid med relationer. Människor köper av människor de tycker om men det är inte hela sanningen. Jag skulle personligen aldrig köpa älgskit på burk bara för att säljaren är fantastisk på alla sätt. Däremot skulle jag köpa den om värdet av innehållet skulle tillgodose mitt behov.

Att ta fram en så stor portfolio som vi har på TIMO Office är en konstform i sig. Våra väskor rymmer så mycket produkter att det är omöjligt att inte hitta något som passar just Dig och Ert företag. Vi riktar alltid den starkaste strålkastaren på kvalité i alla våra led. Det innebär att du köper från ett bolag som inte bara har jobbat länge i branschen utan som också kommer att jobba för att Ni ska blir 100% nöjda. Det är trygghet!

Hur kan detta då gynna Er?

Att inte slänga är att återanvända och det gynnar vår miljö i det långa (krets)loppet. Våra produkter kostar lite mer men du kommer kunna använda dem mycket längre än om du hade valt en billigare variant av sämre kvalité.

Vi har kunder som exempelvis från början valde att köpa reklampennor för några kronor styck. De köpte dem för att de ville sprida reklam utan att det skulle bli ett för stort hål i plånboken. Problemet som vi ser det är att det i slutändan kan bli väldigt dyrt att köpa billigt. Gå till dig själv nu och fundera på vilken sorts penna du väljer att skriva med? Tillhör du dem som har en ”favoritpenna”?, ja då är du i stort sett som de flesta.

Om du istället prioriterar kvalité framför kvantitet så kan du få favoritpennan redan från början. Det innebär att om Ni väljer att köpa av oss så kommer du att dela ut pennor som dina kunder kommer att gå in och hämta på Ert kontor. De kommer inte att vilja skriva med någon annan penna. En kund till mig berättade att deras snickare inte klarar sig utan vår ”snickarpenna”. Den har ett tjockare 2 mm stift som går att skriva på både trä, plåt och en hel del annat material. Du fyller enkelt på med stift vilket ger pennan en lång livslängd. En helt suverän penna som man både kan använda för eget bruk men också ge bort som en reklampenna.

Så välkomna nu hösten med lite nya, fina pennor till Er personal eller kunder!

”De som inte bättre förmår, räknar rikedom i vad de får.

De som litet längre ser, räkna din rikedom i vad du ger”

 

 

 

4. Jubileum efter 10 år med Framgång & Vänskap

 

 

 

Bakom varje framgångsrik man står  en kvinna  som sköter allt det där som kanske inte syns, men som är avgörande för att framgång ska skapas. På TIMO Office har våra lagerkillar den rollen. Utan dem så hade vi aldrig kunnat uppnå de resultat vi har och den härliga stämningen som dem bidrar med. Ringer man till kontoret så löser dem allt i en handvändning och alltid med ett leende.

Nu  finns det en person som har varit hos oss lite längre än många andra. Det sägs att vänner kommer och går, men de sanna består. Steven är inte bara en medarbetare utan en vän och imorgon är det 10-Års Jubileum för honom hos oss. Denna muskulösa gotlänning  har tagit en stor plats i våra hjärtan genom sin lojalitet till företaget och prestigelöshet. Alltid lika vänlig och serviceminded. Han jobbar i det tysta och skriker aldrig för att höras och det är respekt! Han är en keeper, vår Stevie boy!

Steven bor en bit utanför Trelleborg med sin fru Petra och deras två fina barn. På fritiden är det familjen som får hans fulla uppmärksamhet tillsammans med motorintresset. Att sätta ihop bilar är en passion som han har haft i många år gemensamt med att lyfta vikter på gymmet.

När jag frågar Steven vad hans roligaste minne från TIMO är så svarar han så här:

Det är några år sen nu. Gustav (vd) var på semester i USA med sin familj. Vi väntade på en stor leverans och när dagen kom så fick jag först ett sms där han frågade om leveransen hade kommit? Jag valde att inte svara på det och efter några timmar kom nästa sms och så höll det på.  Jag hade då bestämt mig för att spela ett spratt med honom eftersom han uppenbarligen inte hade koll på att det var första April. På kvällen ringer jag upp honom.

– Du Gustav, det har hänt en sak.

– Vad då?

– Halva leveransen har blivit förstörd på vägen hit så jag vet inte vad vi ska göra nu?

Det blev helt tyst i luren och snart började den stirrige Gustav att tänka ut allt som skulle göras och lösas. Jag lät honom hållas där en stund fast jag inombords höll på att koka över av skratt.

– Har du inte koll på vilken dag det är idag?

– Vad är det för dag du pratar om?

– 1 April GUSTAV, 1 April!!!

Åh, vad vi skrattade. Det är så roligt att få lura chiefen lite då och då.

Ett gott skratt förlänger livet och du förgyller livet för oss på TIMO Office, Steven Klemm-Goffe.

Tusen Tack för dessa 10 åren och vi hoppas att du blir kvar i många år till.

 

 

 

3. Förberedelse+Tillfälle= TUR

 

Att omge sig med de rätta människorna är som att andas utan syrgas. Vi lever i en Värld där vi en gång i tiden förstod det viktigaste i en oviktig tidsepok för minuterna var inte det vi la fokus på. Människorna var det essentiella och tyngden låg på relationer. 

Allt kommer ALLTID handla om relationer oavsett vilken Värld vi träder in i, mötet mellan individer. För oss säljare är det mycket mer än så. Hemma kan vi välja att säcka ihop och bli osociala men på jobbet är det omöjligt. Ännu viktigare blir det att förstå att den VIKTIGASTE relationen är den du har till DIG själv. Det är så mycket lättare att lägga fokus utanför sig själv och därmed försäkra sig om att misslyckanden är omhändertagna. Om jag inte lyckas så beror det på någon eller något annat. Här kommer dagens sanning -Dina mot och medgångar handlar om förhållandet du har till DIG själv. För det är härifrån du sedan agerar. Är det jobbigt att höra? I såna fall behöver du rikta dina tankar inåt och titta på dig själv utifrån ett metaperspektiv. Ibland orkar vi inte se sanningen för vad den är och då flyr vi. Vi gömmer oss bakom  dem som har lyckats bättre än oss.     – De har talang eller tur, när det i själva verket handlar om att vi inte är villiga att göra det arbetet som talangerna utför. Det finns ingen talang som lyckas i det långa loppet. Förberedelsen som vi lägger ner i kombination med mötet kommer att ge dig den lönen du förtjänar. Turen följer den skicklige!

OM du ska bli bäst på det du gör så bör du ha siktet inställt  på kvalité och  kvantitet. Du måste göra det dem andra INTE  gör och vid fler tillfällen. Och när du gör det så måste du vara fullt fokuserad på VAD du gör. Jag vet inte hur många tidiga morgonmöten jag har haft med mina kunder. Att ha det första mötet kl 06  är mer en regel än ett undantag om situationen kräver det. Att planera inför ett möte innebär att du vet allt som krävs för att kunna hjälpa just den kunden. Och det du INTE vet innan mötet tar du reda på när du sitter med kunden. Nyfikenheten och lyhördheten går hand i hand för att tillgodose de behoven som gör att kunden kommer att köpa av dig. -Hur många kunder kommer äta ur din hand och köpa allt du visar utan en analys av något slag? Inte många, tro mig, däremot kan du sälja till ALLA så länge du har gjort det arbetet kräver. Som man sår får man skörda!

De absolut bästa säljarna har tränat på att misslyckas om och om igen. Att våga gå utanför sin comfort-zon innebär att du vågar att tänja på gränser och släppa kontrollen. Nästa gång tänjer du lite till och fortsätter så tills du är säker på det du gör. Att gå in till en kund som har haft en taskig dag kan sluta med att du får skiten slängd i ansiktet så fort du visar dig i dörröppningen. Är det rättvist? Såklart inte,  men vi kan inte styra hur andras beteenden slår emot oss. Däremot kan vi styra HUR vi väljer att påverkas av det. Man har många gånger tänkt tanken på hur det skulle kännas att få slå tillbaka mot någon som beter sig illa eller kränker ens värdighet. Men i nästa skede så är det inte värt att den personen ska få förstöra min dag eller mitt humör.

 

Här hjälper en av våra säljare en kvinna i nöd, alla sätt att samla positiv energi är bra:)

Att vara målmedveten med det du gör leder till att du lyckas. Planera din dag som om du redan var i hamn med dina mål och låt INGEN tala om för dig att du inte duger eller att ditt jobb suger. Bestäm dig för vad du behöver för att lyckas? Gör något som är läskigt idag så kommer det vara mindre otäckt imorgon. Om en månad kommer du skratta åt dig själv för att du ens tyckte att det var jobbigt. Talang eller inte så finns det bara en väg att nå framgång på och det är genom sin inställning, envishet och hårt arbete!

Den här underbara buketten fick vi med blomsterbud för ett tag sedan efter en prestation där alla verkligen gav allt. Nu har vi satt upp nya mål där vi ska ut och resa till en underbar stad där lamporna aldrig släcks. Med detta fantastiska gänget som ger allt, överallt!

”The Winner takes it all and Winners never quit”

2. För att lyckas måste du gå din egen väg och finns det ingen, får du skapa en!

 

 

Vi är på gång och vi är både laddade och tända. Det är ungefär så det känns när man känner på pulsen på hela företaget. Det finns ingen handbroms just nu utan alla har laddat batterierna under sommaren och kör för fullt. Allt för att nå sina personliga och företagets mål. Det är en härlig stämning som gör att energinivån är hög och man ser fram emot att se vad detta härliga gäng kan åstadkomma.  Dessutom har vi fyllt på våra redan välfyllda väskor med ännu fler nyheter som kommer få våra kunder att klappa händerna och hoppa av glädje. Ungefär så upprymda som vi själva blir på konferenserna när nyheter introduceras. Jag minns när vi lanserade Onyx-pennan som ni ser här ovan. Man kan skriva med den, den har touch-funktion och dessutom kan användas som ställ till mobilen. Tar bläcket slut kan du fylla på med en parker-patron. Vi jublade över alla dessa användningsområden som pennan har, -Den har fler liv än James Bond sa en rektor.

En annan kund sa till mig sa att jag är den ende säljaren han släpper in just för att våra produkter är så unika. Jag hade sparat honom och hans anställda så mycket tid genom att använda våra produkter så hans dörr var alltid öppen för oss . Julafton varje gång jag kommer menade han och anledningen till det var att han hade tänkt köpa något mer till sin fru än han hade gjort till hennes födelsedag.  Och vi vet hur svårt det kan vara att komma på vad man ska köpa till någon som redan har allt. Då kom han på den geniala idén att ge henne en utav mina favoritprodukter som han ändå hade  kvar av på lagret . Jag hade berättat för honom att den var fenomenal på att svälja papper och den sorterar direkt. Det fick han reda på redan när jag sålde den till honom första gången. Nu fick jag istället förklara hur hans fru skulle kunna ha användning för den hemma. Använd den till alla Era papper hemma och till barnens.  Lärarna skickar alltid med mycket papper eller så är det läxor. Här har du stenkoll. Din fru kommer att tycka att du engagerar dig genom att ge henne den i present. Myten kring säljare stämmer inte,  utan snarare tvärtom. Vi sparar tid åt våra kunder och vid det här laget vet vi att tid är pengar!

Såhär ser min ut hemma. Räkningar, tidningar och övriga papper är sorterade så att jag lätt hittar det jag söker…

Regn eller solsken så har vi alltid ett leende på läpparna och det beror INTE på att Gustav är inomhus när det regnar ute. Att vara en duktig säljare innebär att du skapar dina förutsättningar oavsett väder. Det är inte hur du har det som är det avgörande utan hur du tar det.

 

Företagets vision och målsättningar för kommande bokslutsåret är något som är väldigt intressant att vara delaktig i. Att bygga ett företag där syftet är att bli bäst på det vi gör och störst på marknaden kräver bra ledning och människor som ser och blir sedda. Vi går mot stadigt mot våra 50 miljoner som är ett riktmärke där vi har våra delmål längs sträckan.  Man ser fram emot att vara en del av något så stort och viktigt. Det handlar om förståelsen att det är vi (allihop) som är drivkraften och resultatet av det vi gör ihop.

Det är viktigt att alla har förstått innebörden av det för annars är det som att hoppa på ett tåg, utan att veta var slutdestinationen är. För många är det här självklart men när man är ute och besöker sina kunder så får man ibland reda på att så inte alltid är fallet. Chefen sitter vid ratten samtidigt som de anställda sitter där bak i bilen. Föraren har koll på vägen och de problem som kan dyka upp eftersom han sitter där fram. De andra har fullt upp med att prata om allt annat i baksätet och behöver inte bekymra sig om vad som händer där framme på vägen. Problemet vid den här typen av ledarskap är att engagemanget och kreativiteten hos personalen uteblir. De behöver inte använda sin hjärna i utveckling utan blir mer och mer monotona i sina sysslor. Allting sker med en automatik ungefär som att du stiger upp på morgonen och äter frukost, sen går du och borstar tänderna. Det är inget du planerar utan det sitter på ren rutin. Konsekvenserna som jag ser det blir att du har personal som kan liknas nästintill  koma-patienter. I säljtermer så kallar vi dem ordermottagare. Och vad blir kontentan av det? Att konkurrenterna som har beställt en taxi har kört förbi oss för länge sen och kommer fram först till målet. För där sitter hela organisationen i en buss och leder mötet tillsammans och risken är att de har plockat upp din personal längs vägen.

Man vill inte hamna här i en säljorganisation för det sker ingen utveckling, varken hos säljaren eller hos våra kunder. Du kanske tänker att detta INTE beror på ledarskapet och att vissa säljare hamnar här ändå?  Och du har kanske rätt men jag tror att det finns en stor risk med det här . Det är ungefär som med föräldraskapet när man inte förstår hur disken ALDRIG hamnar i diskmaskinen eller varför det där förbaskade dasslocket alltid är uppe efter det manliga könets besök. För Guds skull, det ÄR för att vi någonstans vid ett svagt ögonblick gav upp och slutade uppmana. Och sen orkar vi inte gnälla och tjata mer utan antingen bara struntar vi i det eller så gör vi det själva. Skillnaden är att på ett företag  att får vi betalt för att göra vårt jobb och då är det VÅRT ansvar att göra det som jobbet innebär all inclusive. Vi väljer hemma precis som vi har ett val på vår arbetsplats. Och alla ska veta vad vi gör och var vi är på väg.

 

 

Det ska finnas en tanke med allt vi gör och alla ska vara med och bidra. En för alla och alla för en!

 

 

 

 

 

1. Vi missar 100% av de order som vi inte frågar efter?

 

Jag sitter här med ett litet leende på läpparna fast regnet öser ner utanför mina fönster. Balkongdörrarna  är helt öppna och jag inte bara ser regnet utan hör hur det skapar en egen melodi tillsammans med Amos Lee sköna stämma i bakgrunden. Det står en stor blomsterbukett på bordet framför mig med kraftfulla orange solrosor och cerise gerbera. De levande ljusen fulländar min stund med en doft av Crisp Champagne.

Nej, det är inget kärleksfullt förberedande för en obotlig romantiker utan detta är stunden precis efteråt. Ni vet när man vill bevara den där underbara feelingen som man har haft de sista dagarna. Känslan som vi tillsammans skapar har en förmåga att alstra en oemotståndlig kraft  som man vill hålla kvar så länge som det bara går. Personerna som är och blir anställda hos oss har det anlaget. Och dessa två chefer, Gustav och Fredrik. När man har berättat för människor som har frågat om hur vi jobbar eller vad vi gör så undrar alla hur det kan vara möjligt att ha en sådan arbetsplats eller chefer. Finns dem på riktigt? De är härliga människor i grunden med en enorm kompetens. Men det  är framförallt kombinationen av deras personlighet och medvetenhet som gör deras ledarskap så unikt. Här finns ingen slump utan allting skapas utifrån en känsla som ska leda till perfektion i alla avseenden.

Ja, ni fattar….

Under sommaren så fick vi äran att närvara vid ett sagobröllop när vår Fredrik (Lillbossen) gifte sig med sig med sin fina Caroline. Ett bröllop som varade i dagarna tre och där ingen kunde undgå den äkta kärleken som förenade dem. Självklart var det slott, labyrinter och sjukt god mat. När rätterna kom in så visste man redan innan att njutningen var avbockad. Hade man inte varit i just den miljön så hade man antagligen slickat tallrikarna rena. Samtidigt hade man stulit grannens under tiden han pratade med bordsdamen. Om maten var fantastisk så var vinerna ett kapitel för sig. Jag är ingen expert men åh så goda de var. Det rann så fint så min egen man som inte ens gillar vin fick gå upp på rummet en liten stund för att hämta lite (luft).  Det finaste av allt var självklart all denna kärlek som fanns överallt som en gyllene tråd men det som fulländande det här bröllopet var att få se denna sidan av Fredrik. Den här mannen som alltid ser till att leverera. Ibland i alla hans nyanser av proffsighet så får man en lust  att försöka hitta en skarv som skaver lite. Ni vet när man vill hitta fel hos någon som känns lite för bra för att vara sann. Är han mänsklig eller vad?  Istället så öppnar han upp sitt hjärta ännu mer och väljer att släppa in oss andra under tiden han gör det. Skörheten i kombo med den här styrkan och viljan får mig att vilja sälja honom på Ebay och bli rik, ja Ni förstår nog vid det här laget. En säljare är alltid en säljare och kommer jag inte få honom såld så vill jag åtminstone ha mer i lönekuvertet efter det här inlägget!!

Fredrik får äntligen kalla sin vackra och underbara Caroline för hustru. Inte en dag för sent om ni frågar mig och antagligen resten av sällskapet. Kronovalls Vinslott var en otroligt vacker miljö och både brudparet och alla gästerna var sagolikt nöjda. Här ser ni Fredrik & Carolines små prinsessor.

Från kärlek till kär och lek. Säljyrket får mig att tänka på fjärilen. Den  symboliserar kärlek, frihet och lycka. Den är fri att flyga och ta sig fram. Och precis som SÄLJAREN så har den en lång väg från puppa till att kunna flyga och njuta av färden. Friheten kan inte låsas in och utan måste förvaltas med tillit, mod och styrka. Vi ute-säljare måste ha modet att våga det som många andra aldrig skulle göra. Att dra i handtag efter handtag utan att veta vem eller vad man ska möta dag ut och dag in. Att lita på sig själv för att man innerst inne vet att man besitter en förmåga att lyckas oavsett hur morgonen började, för dagen ska sluta bra.Det finns många sätt att uttrycka frihet på och jag tror att många väljer yrket just för att få bestämma över sig själva. Man väljer sin egen lön och var man styr dagen.  Det är en fantastisk chans om man tar vara på möjligheterna och inte fastnar i hinder som kan uppkomma. Vår kärlek till människor, utveckling och att få sälja har gett oss ”vår vinnarmentalitet”  som ett redskap. Att ta oss fram för att bli de VINNARE vi är ämnade att vara eller för att dra ner oss i den nedåtgående spiralen av negativitet. Om du verkligen vill bli en duktig säljare så kommer du alltid hitta en väg att gå, om inte kommer du istället ta till med en ursäkt. Vi på TIMO önskar oss eliten av Sveriges säljstyrka. Därför väljer vi med omsorg vilka vi vill jobba med. Allt för att kunna vara BÄST på det vi gör men också för att personerna vi har omkring oss är viktiga för oss. Familjekänslan är inget som går att simulera utan den kommer direkt från hjärtat.

Vissa pratar, andra sitter med mobilen. Med andra ord precis som hemma med familjen.

 

Så det begav sig mot Skåne där våra nya stjärnor skulle möta upp.  Att få avsluta semestern genom att få packa väskan och dra ner till Ystad Saltsjöbaden är jämförbart med att avsluta en gudomlig varmrätt men ändå längta efter efterrätten fast man är mätt. Och när man får in den så får man njuta extra länge av de sista tuggorna. Det fina vinet som är valt med omsorg smeker smaklökarna och någonstans i periferin ser man hur alla njuter medan man själv aldrig vill att det ska ta slut.

Så känns kick-offen varje år!!!

Hur dålig sommaren än har varit så skiner solen när vi parkerar våra polerade Timo-bilar utanför entrén. Alla ansluter till lunchen som vi äter ute i den blomstrande trädgården där den proffsiga personalen ser till att vi har allt det vi behöver. Ibland räcker dock normaliteten inte till i detta gänget och då är det extra bra med den extra hjälpsamma personalen i Ystad. Synd bara att vi inte hade den typen av kompetens när vi var på konferens i London. Då hade vi behövt någon som hade styrt upp hela den resan. Fråga gärna vår VD Gustav om möjligheten ges ifall han har några tips om hur man får sig ett tjuvnyp i en hiss? Kompetent personal eller en sjuksköterska hade nog varit räddningen där och då!!!

Men här och nu ger alla dessa underbara minnen mig gåshud på det där speciella sättet som man inte kan skaka av sig i första taget.

Våra tidiga morgnar där vi möttes ute på bryggan för att sedan följas åt längs havet genom skogen ger oss både träning och en pratstund i HARMONI anda. Alla pratar och frågeställningen för samtliga grupper var   -Hur ska vi bryta gränserna för att nå de resultat vi vill ha?

Efter promenaden så väntar en magnifik frukost buffé! Här ser ni vår utbildningsansvariga Camilla som har en hel del att välja mellan till frukosten.

 

När vi sedan sätter oss i konferens lokalen och ägarna står och dansar i takt med musiken som strömmar ut i högtalarna. För oss som har varit med ett tag ser det ut att vara precis som vanligt, galenpannorna Piff och Puff inleder som alltid som om de vore superstarz on Marz. Våra nykomlingar tittar lite trevande sig omkring och man kan ana att ett gapskratt inte sitter så långt inne.  Men någon minut senare tystnar musiken och allvaret intar scenen. Hur festligt stämning vi än hade så är det dags att lägga fokus på MÅL & RESULTAT!

Nyheterna avlöser varandra och stämningen är hög i rummet. Ännu en gång har de lyckats med hjälp av våra kunder, medarbetare och sina egna klipska hjärnor att förena kvalité med nytänk. Det vattnas nästan i munnen på oss andra för man har redan börjat planera hur ens kunder ska kunna underlätta sin vardag med våra nyheter. Man upplever att andningen är något ansträngd och säljarna redan sitter hos sina kunder.

 

Att vi söker volleyboll-stjärnor är ingen nyhet för oss som har varit här ett tag. Det är en oemotståndlig föreställning som får alla besökare att stanna till. Ungefär som att gå till djurparken med sina barn och när sen aporna gör det som inga barn borde se,  så håller man för ögonen. Vi gapar, studsar, ljuger, mumlar, skriker och skrattar, förlorar och vinner.  Sa jag VINNER förresten?

Vi ska nog vara glada för att det är bollen Gustav har siktet på!

Teamwork…

Jennie & Vicky hoppar av glädje efter en vunnen boll:)

Alla behöver inte slänga sig efter bollen men en reaktion för att hjälpa kanske borde varit på sin plats;)

Lagereliten Stevie & Faton har inte bestämt sig om de ska ligga ner eller stå upp…

Fredrik var tvungen att bara ta en order till. Var det inte så det var? Vi missar 100% av de order som vi inte frågar efter? Nej Fredrik!!! Det är ursprungligen ett Wayne Gretzky citat ”You miss 100% of the shots you don´t take” Typiskt Fredrik att förvandla allt till sälj!

Efter volleybollen var det dags för de efterlängtade Takterassen med sol, snittar, rosé och kall öl. Där satt vi och delade storys samt njöt, njöt och återigen njöt av livet och jobbet. En härlig blandning av både det ena och det andra.

 

Vi hade en rolig punkt på agendan när det var dags för teambuildning. ”Farmen” var namnet och vi gjorde alltifrån att stapla ved till att hänga i luften genom att krama stockar. Det sistnämnda kan jag inte rekommendera. Vad det sedan berodde på får ni klura på. Men roligt hade vi och roligast blev det när en viss person blev nersågad. Den sanna glädjens tid är underskattad:)

Fredrik står bredvid och hans uppgift är att peppa, men oron tar över ser det ut som…

Nej, jag VET att den är längre än så säger Nisse!!!

 

 

Koncentrerade, allt för att vinna…

På kvällen var det dags för tre-rätters middagen och priser delades ut. Här är det Jennie som har tagit sig till nästa nivå. Genom att vara lyhörd och sin envishet så har Jennie sett att allt går bara man aldrig ger upp. Ett stort Grattis till dig Jennie, fantastiskt bra gjort!

 

Sen ser vi Nisse som tar emot sitt pris. Genom hårt arbete och sin självsäkerhet så har han lyckats ta sig ännu ett steg upp mot toppen. Grattis Nisse, fantastiskt bra jobbat!

 

Jag bad dem om ”Säljblicken”. Carro hade man handlat av alla dar i veckan men Fredrik? Ärligt talat, vad tror du det är vi säljer?

 

Att våga drömma och att ta nästa steg i sin utveckling är en del av utbildningen på Timo office. Vi har en egen mental coach hos oss, vilken just nu skriver den här bloggen. Känner mig faktiskt lite schizofrenisk just nu men så är det! Jag är utbildad NLP och mental coach vilket gör att vi kan hjälpa våra säljare på väldigt många olika sätt med olika nycklar. Det finns inga hinder! Det vi inte kan, det har vi fortfarande inte lärt oss ännu. Vi ger våra anställda möjligheter att utvecklas genom ett program som jag själv har jobbat med och som har gett mig enorma resurser och tillgångar både på det mentala planet men självklart också arbetsmässigt. Vi måste må bra för att prestera bra och TIMO HARMONI är utvecklat och dynamiskt just för att allt är i rullning. Livet är en enda lång utveckling och vi har valt att utvecklas genom våra produkter, kunder, anställda och genom oss själva. En punkt på agendan var just ”Att våga drömma, slå rekord och vilja utvecklas”. Alla fick en chans att gå utanför sin comfort zon och som avslutning fick man en chans att ge sina kollegor en värdefull gåva som inte går att köpa för pengar.

Här ser ni (Coachen) med vår Timo-Stjärna Vicky som också fick ta emot pris under kvällen för sin fantastiska prestation. Hon är också en av våra regionschefer på TIMO office.

 

Här börjar Timo Office sin resa ut i etern, genom tid och rum ska vi skapa en känsla för alla våra fantastiska kunder, medarbetare, leverantörer och sist men inte minst DIG.

Välkommen att följa med på resan där destinationen är Målet!!!

 

MENY