Bloggen
https://www.timooffice.se/app/uploads/2018/04/img_2688.png

35. SKRIKER DU -NEJ ISTÄLLET FÖR ATT SÄGA -HEJ SÅ FORT DU SER EN SÄLJARE?

-Neeeeej , vi är INTE intresserade!!!

Svaret som vi säljare möter ibland när vi försöker boka in en kund. Baksidan med dessa möten är att kunden inte möter mig som person eller har en aning om vad som gömmer sig i mina väskor. Hon/han har redan INNAN jag har presenterat mig bestämt sig för att intresset är lika med noll, ZERO!

Jag är en säljare! Just när jag skriver detta så känner jag mig som en fisk bland alla fiskarna i havet. Jag är en i stimmet för att någon har bestämt sig för att det är deras sanning.

Det, mina vänner är en säljarens vardag!

Ingen penna är den andra lik men ändå kallar vi dem alla för pennor?

Tyvärr spelar det ibland ingen roll vad vi säljer för kunden har redan satt ett frimärke på vår panna och skickat iväg oss innan vi ens hinner blinka.

Människan är i grunden ett vanedjur som mår bäst av rutiner. Studier inom organisationspsykologin visar att vi människor trivs bäst med förändringar som kommer vart femte till vart sjunde år. Problemet för oss säljare blir att hela släktet skulle dö ut om det tog fem år för oss att få en beslutsfattare att ändra sina rutiner och ta in oss som leverantör.

Det är bra som det är, varför skapa ett behov som inte finns?

För att förändringar leder till utveckling och utveckling ger oss motivation till att fortsätta det arbetet som vi alla gör,  dag ut och dag in.

 

TÄNK OM…

Tänk om du visste att ett möte med en av våra säljare skulle kunna hjälpa Er att växa i Er organisation. Ni skulle kunna sprida Ert varumärke på 500 olika platser där flera miljoner människor passerar varje dag. Det skulle stärka relationerna på flera olika sätt där Ni jobbar, och det skulle kosta Er ca 6000kr.

Tänk om du fick träffa en av våra säljare och just det mötet lyste upp hela din dag så att du fick energi att slutföra dagen med ett leende på läpparna.

Skulle du ändå tacka Nej till ett möte?

För att Ni ska förstå ännu mer hur vi jobbar så ska jag berätta om ett levande exempel.

I veckan så hände en intressant sak som gjorde att jag insåg att man får aldrig ge upp en kund. Rätt som det är kommer det där magiska ögonblicket som bevisar att det alltid finns undantag som slätar över reglerna.

Jag hade redan för flera år sedan,  när jag började min anställning hos TIMO försökt att ta mig in till en kund, vars chef satt på en annan ort. Jag sprang med jämna mellanrum in till denna potentiella kunden för att försöka få en bokning, men misslyckades varje gång med ett SKARPT NEJ! Det frestade mitt tålamod ordentligt eftersom jag visste att de skulle älska vårt sortiment bara jag fick en chans att visa dem.

Hos en annan kund flera år senare sitter jag och har precis haft ett trevligt möte. Vi sitter och dricker kaffe och pratar om deras verksamhet och hur de ska förbättra den. Kunden gillar våra produkter och använder dem dagligen i den verksamhet de bedriver, i ett av Sveriges största måleri-kedjor.

Innan jag ska gå frågar jag om han har några potentiella kunder till mig. Han ger mig då namnet till chefen som jag åtskilliga gånger har misslyckats med att boka in och vars anställda inte har velat ta emot mig.

Jag berättar om min tidigare misslyckade försök till kontakt men han insisterar på att jag ska ringa honom igen. Motstridigt gör jag det dagen efter och till min stora förvåning får jag in ett möte. Mötet gick väldigt bra och kunden blev både förvånad över hur bra produkter vi hade, men framförallt över att han inte hade tagit emot mig tidigare.

Detta är bra saker!!!

En månad senare sitter jag hos en annan blivande kund och samtidigt som vi sitter där så kommer fastighetsägaren in som hyr ut till kunden. Han förstår rätt snabbt vem jag är  eftersom chefen på det andra företaget precis hade berättat om vårt möte. Han tar fram en (vår) plastficka som heter V-file ur sin portfölj.

Är det DU som har sålt den här?

Det var en av de produkterna som jag hade sålt till den (svåra) kunden tidigare månaden innan.

-Ja, det är vi som säljer den!

Jag måste säga att den ser väldigt proffsig ut! (han hade fått den av min kund).

Kunden som jag nu satt med under tiden som fastighetsägaren kom in, blev genast intresserad. Han tittade nyfiket på V-file och jag bad honom hämta ett eget visitkort som han kunde sätta in. Jag förklarade att deras logga kommer längst ner i mitten av plastfickan. På så vis kan kunden som du delar ut plastfickan till använda den själv som en mapp.

Kunden som är delägare i ett större byggföretag köpte självklart vår mapp med inbyggd visitkortsficka, mineralblock, Clip Duo silver, Klämmapp kombi  och Snickarpennor. Kunden ville ha allt med tryck eftersom de vill synas där ute på byggmöten och byggarbetarplatser.

 

Snickarpenna

Mineralblock

TIMO Office bygger broar mellan människor genom sina produkter och kunskap.

Det är så vi skapar möjligheter för våra kunder att växa genom produkterna som vi skapar. 

När ska vi boka in ett möte med just Dig och ditt Företag? 

Vi är rikstäckande och finns över hela Sverige så ring oss och boka in en tid!

Med TIMO Office tankar och mina ord önskar vi Er alla en härlig helg.

 

Alexandra Engvall

Inspiratör och säljcoach på TIMO Office