Bloggen
https://www.timooffice.se/app/uploads/2018/04/gl-cs.jpg

38. Delaktighet – GDPR – New York

I veckans blogg tar vi tempen på hur TIMO mår, vad som händer just nu och vad som är på gång. De korta svaren är; Fantastiskt – Mycket – New York.

Men hur bra det än går så påminner vi oss själva om Petter Stordalens citat, ”Succé är ingenting du har, succé är något du har haft och kan få igen”, vilket leder oss till insikten om att ständigt arbeta hårt och fokuserat.

Vi jobbar mot vår Vision och för att nå dit är det viktigt att skapa delaktighet och se till så alla inom bolaget mår bra. För det är själva resan dit som är huvudmålet och på den vägen ska glädjen och skrattet följa oss. Vi lever under tron att ”Mår vi bra, presterar vi bra”.
För att nå Visionen behöver vi bli fler vilket gjorde att i måndags startade fyra nya kompetenta och duktiga säljare sin karriär inom TIMO.

Nu har Håkan, Angelique, Filippa och Johannes några utmanande och spännande månader framför sig när de ska ta sig an och lära sig en helt ny bransch. De har under 3 dagar fått lära sig allt från produktfakta, kundnytta, säljteknik till CRM-system och där emellan själva själen i allt, TIMOs affärsidé och kärnvärden. I vanlig ordning är det vår eminenta utbildningsansvarige Camilla som på sitt fantastiskt pedagogiska sätt lett det hela från start till mål.

Under veckan har det som vanligt genomförts ett antal samresor, d.v.s. då vi ute på fält arbetar två och två, allt för att lära och utveckla varandra samt att skapa delaktighet och gemenskap.

Victoria och Annica såg till så kunderna på Öland och i Kalmar fick sina behov tillfredsställda.

Gustav och Christine skapade glädje till våra befintliga och nya kunder i Östergötland.

En arbetsuppgift som sticker ut från de vanliga vardagliga är att vi arbetat fram TIMOs policy gällande den nya Dataskyddsförordningen ”GDPR” som träder i kraft inom kort. Ett tidskrävande men viktigt arbete för att följa lagstiftningen.

En av årets stora höjdpunkter inom TIMO äger rum om två veckor. Då åker vi till USA närmare bestämt NEW YORK på konferens. Detta är frukten av hårt och målmedvetet arbete från alla under lång tid där belöningen vid en viss omsättning var en konferensresa till en av världens häftigaste och mäktigaste städer. Jag lovar att ni kommer få ta del av vår fantastiska resa som ligger framför oss.

För ett par av oss så hinner vi knappt stiga av planet från New York innan det bär på nytt, denna gång väntar en viktig och givande (förhoppningsvis) mässa. För om vill vi nå vår Vision och utveckla bolaget i rätt riktning gäller det att ligga i framkant med produktutveckling och se till så våra säljare har bra produkter att presentera.

Som avslutning vill jag delge lite glädjande siffor som vittnar om att bolaget precis som våren stormar fram i hög hastighet. (Om jag inte hade presenterat några siffor hade mina kära kollegor börjat undra om det är något fel på mig – JAG ÄLSKAR STATISTIK)
Vi har under kalenderårets första fyra månader ökat vår försäljning mot fjolåret med 37% och ökat antalet order med 21%.
Lägg därtill att det slagits sju stycken personliga försäljningsrekord under perioden och framförallt så slog vi tillsammans i januari All Time High.

”Succé har vi haft och det ska vi skapa igen”

Fredrik Ekdahl

Säljchef

https://www.timooffice.se/app/uploads/2018/04/img_9434-e1523903433130.jpg

37. MÅNADENS TIMO PROFIL ÄR EN KARISMATISK STJÄRNA SOM SÖKER MR DIVE!

MÅNADENS TIMO PROFIL

Rose-Marie Lindh

Med sin entusiasm och charm så kan hon få den bästa att blekna när hon helhjärtat sprider sina berättelser. Helt plötsligt bara händer det. Man får inspiration att köpa det som denna underbara kvinnan visar. Hon är reklampelare,  fast en levande sådan!

Hon är superduktig, mysig, kreativ, varm, spontan och skönt festlig…

Möt vår Rose-Marie Lindh, kvinnan med stort K och månadens TIMO PROFIL!

Vem är Rose-Marie?

Rosé-Marie är en kvinna på 54 år som anser att min bästa tid i livet är nu, nu och nu. Jag är öppen och nyfiken. Pippi Långstumps uttryck; det här har jag inte gjort förut så det går nog bra, stämmer bra in på mig!

 Vilken film såg du senast och vilken kategori filmer gillar du bäst?

 Dirty Dancing är en film som jag ser om och om igen. Jag älskar den filmen för den visar att kärlek övervinner alla broar. När det gäller film så ser jag helst dramatik/kärleksfilm.

Varför valde du TIMO Office?

Jag valde Timo Office därför att Gustav inte bara såg mig, utan även min dotter som han lade ner tid på och pratade med.

Vi tre träffades tidigt en morgon i Karlskrona. Jag och min dotter hade firat påskhelgen i Polen. Vi satt på Mc Donalds och pratade bort 3 timmar. Det som imponerade på mig var Gustavs sätt att hantera människor.

Vilken färg dominerar i ditt liv, varför?

 Lila dominerar i mitt liv därför att den färgen innehåller alla regnbågens färger.

 Nämn en plats i Världen som du har besökt men som du aldrig skulle vilja återvända till, varför?

 Eccmocentrat på Karolinska sjukhuset. Min dotter låg i hjärt & lung maskinen där i 30 dagar nov/dec 2004.

Hennes liv var i stor fara. Den panik och hjälplöshet jag kände vill jag aldrig mer uppleva. Hon vaknade till liv igen med en lång rehabiliteringsresa framför sig. Men hon lever!

Vad är det bästa med ditt jobb?

 Det bästa med mitt jobb är att det är frihet under eget ansvar. Jag gillar att möta människor.

Det som finns i mitt huvud när jag gör kundmöte är; vad kan jag göra för dem så att deras arbetsvardag blir bättre. 

Hur beskriver dina vänner dig?

Mina vänner skulle nog säga; hon står för sitt ord och tar konsekvenserna av det.

  Om du fick en hel dags ledighet, var skulle du åka och vad skulle du göra och vem skulle du ta med dig?

 Om jag fick en dag ledigt skulle jag åka till Dive team dykcentret i Lysekil.

Jag skulle ta med mig min första dykinstruktör Philip Steen. Han är en fantastisk par-kamrat. Jag känner mig lugn i hans sällskap och njuter verkligen av livet under vattenytan i hans närhet.

Ta en produkt från vårt sortiment som du tycker att ALLA borde ha och förklara varför?

 Elegant pen tycker jag är en fantastisk produkt. Känslan att hålla i den och spetsen är fin den ger en läcker skrift. Det är nästan så att man tror att pennan är självskrivande.

Om du vann på lotto, vad är det första du skulle köpa?

 Om jag vann en högvinst på lotto skulle jag köpa mig en sommarstuga intill en sjö. Närhet till vatten mår jag bra av. Jag tycker om att odla ekologiskt och det vore trevligt med en liten gräsplätt att gå barfota i.

 Varför väljer dina kunder att handla av just dig och inte av konkurrenterna?

 Jag tror att kunderna väljer att handla av mig därför att jag försöker skapa ett personligt engagemang och att jag faktiskt lyssnar på det dem säger. Det låter kanske som en självklarhet men det är det inte!

 Vad behöver en man göra och säga för att få dig på fall?

 Stiliga män klädda i dykarutrustning behöver bara titta mig i ögonen och säga; Do you want to dive with me Rose?

Det är jag väldigt svag för. För är det något jag älskar så är det livet under vattenytan. Att dela tid där med en stilig man gör att jag går igång.

Så följ med här nu Mr Dive, come along with Rosie;)

Vilken är den roligaste konferensen du har varit på och vad gjorde den minnesvärd?

 Ystad Saltsjöbad augusti 2017 är den roligaste konferens jag hittills varit på. Stämningen bland Timofolket var lugnt och avslappnat. Det var lätt att få kontakt med kollegorna. Att ligga i bubblorna och prata med kollegor är avslappnat och trevligt

Vem är den viktigaste personen i ditt liv?

 Den viktigaste människan i mitt liv är jag själv. Att få må bra och vara hyfsat frisk.

Mina barn Alexander 27 år och Anna-Lena 29 år är naturligtvis viktiga. Men de är stora nu och har flyttat hemifrån.

Nu för tiden  handlar det om att stötta dom i deras vuxna liv. När jag kommer har jag dock en liten annan familj som väntar. Nämligen huskatterna Nora, Ebba och Tarzan.

Vi har en kärleksfull relation. När vi kommunicerar på vårt speciella sätt. Att bli kysst av en katt innebär att du tittat katten djupt i ögonen och blundar.

När katten blundar tillbaka har du fått en kyss.

 Sist men inte minst, berätta en hemlighet för oss som ingen annan vet om?

 Jag har en enkel filosofi och det är att problem är till för att lösas och det som för många andra ser omöjligt ut är inte omöjligt. Det är bara det att det som är omöjligt tar lite längre tid.

 En annan hemlighet är att jag längtar efter barnbarn. Jag hoppas den dagen kommer för tiden gick så fort när mina egna var små. Jag vill ha en andra chans att gulla och skämma bort småttingar.

Vi hoppas att din hemlighet blir en nyhet inom en snar framtid kära Rose-Marie.

Med TIMO Office tankar och mina ord önskar vi Er en underbar helg med massor med sol och skön avkoppling.

 

Alexandra Engvall

Inspiratör och säljcoach på TIMO Office

https://www.timooffice.se/app/uploads/2018/04/dsc_4472.jpg

36. INGEN KAN GÖRA ALLT MEN ALLA KAN GÖRA NÅGOT!

Vi tror på en Värld där alla gör något för någon på TIMO Office. Det är så enkelt att tycka och tänka samt sprida sina åsikter till höger och vänster. Det har skapats en Värld där åsikter har en tendens att sprida sig snabbare än rinnande vatten. Ibland behöver vi också se saker och ting på nära håll. Så nära så att vi kan uppleva hela känslan fullt ut och sätta handen direkt på upplevelsen. Allt för att få full effekt av verkligheten och inte bara visualisera en bild.

Fotografen som fotograferar fattigdom har en helt annan bild av barnen som svälter än vad vi har som ser fotona i tidningarna.

TIMO Office har sponsrat ”STAR FOR LIFE” i manga år nu och det är något som vi är väldigt glada och stolta över.

Det är ett skolprogram som vill minska spridningen av hiv och aids i utsatta områden i Sydafrika. Ett svenskt par Christin och Dan Olofsson startade verksamheten 2005. Sen dess har det vuxit och finns idag på 100 olika skolor i Sydafrika, Namibia och Sri Lanka.

Det som organisationen står och brinner för gjorde att vi valde att just dem. I deras logga finns det en färgglad stjärna. Den symboliserar människan och att vi alla är stjärnor som bestämmer över våra egna liv. Varje stjärntagg har också en symbolisk funktion. Hur fantastiskt är inte det?

 

  • GULT-I GO FOR MY DREAMS (Jag satsar på mina drömmar och för att uppfylla dem måste jag lyssna inåt och göra mitt allra bästa).
  • RÖTT-AIDS-FREE (Jag skyddar mig själv och utsätter mig inte för onödiga risker).
  • SVART-I DECIDE (Jag bestämmer över mitt liv).
  • GRÖNT-I AM COMMITTED (Jag har tagit ställning och engagerar mig och är ärlig mot mig själv).
  • BLÅTT-I MAKE IT POSSIBLE (Jag gör det möjligt. Jag sätter mina egna mål och vet att jag kan nå dem genom att ta hand om de hinder jag möter).

Gustav och Fredrik bestämde sig för att boka en resa för hela TIMO till Sydafrika. Resan blev något av det största äventyr som någon av oss har upplevt, en eufori av upplevelser och känslor som för evigt lever vidare inom oss.

Vi sov i bungalows i djungeln bland vilda djur och trodde att det spökade vid måltiderna då det försvann mat från tallrikarna titt som tätt. Att det var de söta aporna som inte hade vett och etikett på sin agenda kunde vi aldrig gissat.

Jeep-safarin där vi såg solnedgången ute på savannen bland giraffer och zebror gav oss mersmak för vad som skulle komma.

Skolan var det som vi alla väntade på, och som vi alla verkligen såg fram emot. Och det visade sig bli den största händelsen av dem alla.  Alla dessa underbara ungdomar med personal gjorde att vi kände oss välkomna på ett sätt som många av oss aldrig hade upplevt tidigare. Så mycket värme och kärlek!

De tog emot oss med sång, dans och glädjen visste inga gränser.

Allt kändes annorlunda här och vi kan nog än idag inte svara på om det berodde på människorna, jorden vi gick på eller himlen vi stod under. Att uppleva kärlek från människor man inte känner är en märklig erfarenhet men otroligt stark känsla som gärna vill rota sig och stanna kvar i ens kropp.

Hur är det möjligt att dessa barn som i stort sett bara äger kläderna de bär, känns rikare än vad vi någonsin har upplevt?

Hur kan de stiga upp när stjärnorna fortfarande lyser för att sedan bege sig två mil till skolan när våra barn vill ha skjuts 500 meter?

Varför är deras största önskan att gå i skolan när våra barn gnäller så fort de vaknar?

Ja, det blev många frågor utan svar och det gjorde att frågorna fick följa med i hjärtat istället för i resväskan på vägen hem. Det gjorde att man ifrågasatte sin egen existens och liv med sin egen familjs värderingar och åtaganden. Plötsligt så löstes problemen man hade hemma upp i stoft och vi fokuserade på lösningar och drömmar istället.

MARCHING FOR LOVE har en egen turné och har valt att gästa många olika städer i Sverige och självklart metropolen Trelleborg.

Självklart var TIMO Office på plats för att sjunga med och bidra till en bättre Värld.

Det viktigaste budskapet är lika över hela Världen –Att ge barn hopp och framtidstro.

Om Ni vill så får Ni jättegärna gå in på deras hemsida och bidra med en summa. Allt för ett fantastiskt ändamål. Följ länken här nedan.

http://starforlife.org

En resa är så mycket mer än en resa när man gör det med människor man tycker om och inspireras av. Vi behöver inte alltid tycka lika för varandras olikheter skapar möjligheter och drivkraft till förändring. Vi får lov att vara annorlunda och hjälpa varandra för att nå förståelse.

Star for Life har bidragit till mycket för TIMO Office och vårt sätt att engagera oss i viktiga saker såsom människans rättigheter.

Det viktigaste med vårt budskap är att ingen kan göra allt men ALLA kan göra något!

Med TIMO Office tankar och mina ord önskar vi Er alla en magisk helg!

Alexandra Engvall

Inspiratör och säljcoach på TIMO Office