Bloggen
https://www.timooffice.se/app/uploads/2018/04/img_2688.png

35. SKRIKER DU -NEJ ISTÄLLET FÖR ATT SÄGA -HEJ SÅ FORT DU SER EN SÄLJARE?

-Neeeeej , vi är INTE intresserade!!!

Svaret som vi säljare möter ibland när vi försöker boka in en kund. Baksidan med dessa möten är att kunden inte möter mig som person eller har en aning om vad som gömmer sig i mina väskor. Hon/han har redan INNAN jag har presenterat mig bestämt sig för att intresset är lika med noll, ZERO!

Jag är en säljare! Just när jag skriver detta så känner jag mig som en fisk bland alla fiskarna i havet. Jag är en i stimmet för att någon har bestämt sig för att det är deras sanning.

Det, mina vänner är en säljarens vardag!

Ingen penna är den andra lik men ändå kallar vi dem alla för pennor?

Tyvärr spelar det ibland ingen roll vad vi säljer för kunden har redan satt ett frimärke på vår panna och skickat iväg oss innan vi ens hinner blinka.

Människan är i grunden ett vanedjur som mår bäst av rutiner. Studier inom organisationspsykologin visar att vi människor trivs bäst med förändringar som kommer vart femte till vart sjunde år. Problemet för oss säljare blir att hela släktet skulle dö ut om det tog fem år för oss att få en beslutsfattare att ändra sina rutiner och ta in oss som leverantör.

Det är bra som det är, varför skapa ett behov som inte finns?

För att förändringar leder till utveckling och utveckling ger oss motivation till att fortsätta det arbetet som vi alla gör,  dag ut och dag in.

 

TÄNK OM…

Tänk om du visste att ett möte med en av våra säljare skulle kunna hjälpa Er att växa i Er organisation. Ni skulle kunna sprida Ert varumärke på 500 olika platser där flera miljoner människor passerar varje dag. Det skulle stärka relationerna på flera olika sätt där Ni jobbar, och det skulle kosta Er ca 6000kr.

Tänk om du fick träffa en av våra säljare och just det mötet lyste upp hela din dag så att du fick energi att slutföra dagen med ett leende på läpparna.

Skulle du ändå tacka Nej till ett möte?

För att Ni ska förstå ännu mer hur vi jobbar så ska jag berätta om ett levande exempel.

I veckan så hände en intressant sak som gjorde att jag insåg att man får aldrig ge upp en kund. Rätt som det är kommer det där magiska ögonblicket som bevisar att det alltid finns undantag som slätar över reglerna.

Jag hade redan för flera år sedan,  när jag började min anställning hos TIMO försökt att ta mig in till en kund, vars chef satt på en annan ort. Jag sprang med jämna mellanrum in till denna potentiella kunden för att försöka få en bokning, men misslyckades varje gång med ett SKARPT NEJ! Det frestade mitt tålamod ordentligt eftersom jag visste att de skulle älska vårt sortiment bara jag fick en chans att visa dem.

Hos en annan kund flera år senare sitter jag och har precis haft ett trevligt möte. Vi sitter och dricker kaffe och pratar om deras verksamhet och hur de ska förbättra den. Kunden gillar våra produkter och använder dem dagligen i den verksamhet de bedriver, i ett av Sveriges största måleri-kedjor.

Innan jag ska gå frågar jag om han har några potentiella kunder till mig. Han ger mig då namnet till chefen som jag åtskilliga gånger har misslyckats med att boka in och vars anställda inte har velat ta emot mig.

Jag berättar om min tidigare misslyckade försök till kontakt men han insisterar på att jag ska ringa honom igen. Motstridigt gör jag det dagen efter och till min stora förvåning får jag in ett möte. Mötet gick väldigt bra och kunden blev både förvånad över hur bra produkter vi hade, men framförallt över att han inte hade tagit emot mig tidigare.

Detta är bra saker!!!

En månad senare sitter jag hos en annan blivande kund och samtidigt som vi sitter där så kommer fastighetsägaren in som hyr ut till kunden. Han förstår rätt snabbt vem jag är  eftersom chefen på det andra företaget precis hade berättat om vårt möte. Han tar fram en (vår) plastficka som heter V-file ur sin portfölj.

Är det DU som har sålt den här?

Det var en av de produkterna som jag hade sålt till den (svåra) kunden tidigare månaden innan.

-Ja, det är vi som säljer den!

Jag måste säga att den ser väldigt proffsig ut! (han hade fått den av min kund).

Kunden som jag nu satt med under tiden som fastighetsägaren kom in, blev genast intresserad. Han tittade nyfiket på V-file och jag bad honom hämta ett eget visitkort som han kunde sätta in. Jag förklarade att deras logga kommer längst ner i mitten av plastfickan. På så vis kan kunden som du delar ut plastfickan till använda den själv som en mapp.

Kunden som är delägare i ett större byggföretag köpte självklart vår mapp med inbyggd visitkortsficka, mineralblock, Clip Duo silver, Klämmapp kombi  och Snickarpennor. Kunden ville ha allt med tryck eftersom de vill synas där ute på byggmöten och byggarbetarplatser.

 

Snickarpenna

Mineralblock

TIMO Office bygger broar mellan människor genom sina produkter och kunskap.

Det är så vi skapar möjligheter för våra kunder att växa genom produkterna som vi skapar. 

När ska vi boka in ett möte med just Dig och ditt Företag? 

Vi är rikstäckande och finns över hela Sverige så ring oss och boka in en tid!

Med TIMO Office tankar och mina ord önskar vi Er alla en härlig helg.

 

Alexandra Engvall

Inspiratör och säljcoach på TIMO Office

https://www.timooffice.se/app/uploads/2018/03/img_8938.jpg

34. ENGVALL UTMANAR ODELFALK I TIMO OFFICE NYA COACH-SATSNING!

Jag har nu coachat vår första säljare genom” TIMO Office” nya program ”CERTIFIERAD TIMO EXPAND STEP 1”

JENNIE ODELFALK THE ONE AND ONLY

Vi insåg att vi vill kunna erbjuda våra säljare en unik möjlighet att kunna utvecklas från puppa till fjäril.

En bra säljare vill kunna flyga och det ska man få möjlighet att göra om man jobbar för oss.

Vi vill jobba med säljare som vill bli bäst och som vill ha friheten att kunna tjäna mycket pengar.

Här ska inte finnas några gränser för hur bra du kan bli eller vilka mål du vill uppnå.

VI BEGRÄNSAR DIG INTE, VI SKAPAR BARA MÖJLIGHETERTILLSAMMANS MED DIG!

Många säljare har en förmåga att kunna lyfta sig själva när det går bra för att i nästa sänka sig när det går dåligt.

Detta beror på många olika faktorer och i lika många sammanhang.

Vi väljer att genom många olika tekniker och vår enorma kompetens i bolaget att hitta varje säljare exakt där de befinner sig och sen utbilda dem till framtidens STJÄRNSÄLJARE. Det är tanken med programmet!

Jennie Odelfalk tog sig an utmaningen tillsammans med mig.

Denna oslipade diamant har jag fått möjligheten att forma under en tid genom med och motgångar.

Jennie har känt frustration över en rad olika situationer som uppkom när man vill framåt. Man vill förstå, men det finns inte alltid en logisk förklaring.

Vi jobbar med människor och människor är inte alltid enkla. Ibland ser vi inte hela kartan utan bara en bit av den.

Och då måste man koppla på psyket och envisheten som man också brukar kalla ”vinnarskallen”.

Här ser vi Jennie efter Januari månad då hon steg in i ”SILVERKLUBBEN”

Ibland måste vi gå framåt utan att titta bakåt, vi faller samtidigt som vi måste stanna upp och reflektera över situationer som uppkommer, för att utvecklas, för att vinna, för att bli BÄST!

Det som händer därefter är helt och hållet upp till oss själva för vi kan bara förändra oss själva, aldrig omgivningen.

 

Att få jobba med Jennie har varit både roligt och givande. Hon har en förmåga ta in informationen som man ger henne på ett enkelt sätt och sen applicerar hon den på sig själv men även ute på fältet.

Kunderna älskar henne och det gör att hon är en fantastisk ambassadör för TIMO Office. Hon delar med sig av sin kunskap till kunderna och då skapas alkemi.

Genom träning, engagemang, envishet, kompetens och inspiration så har Jennie gjort den här resan med bravur.

  • Hon har lärt sig att hon måste förändra en vana så måste hon förändra miljön.
  • Säljprocessens alla steg och varför alla är lika viktiga.
  • Att skapa balans mellan henne och kunden.
  • Uppföljning och insikter.
  • Mental grundträning.
  • Matchning
  • Aktiv Målbildsträning
  • Passiv och aktiv, när och var
  • Kundpersonlighet

Vi frågade Jonas Henebratt  (Jennies regionschef) om Jennie,

Jennie kom till oss i början av 2017 och vi såg potentialen hos denna smarta tjejen som ville få chansen att göra något helt annat än det hon hade gjort tidigare.

Snabbt såg vi hur snabbt Jennie byggde stadiga relationer med befintliga kunder men också skapade nya kundkontakter. I höst togs beslutet att Jennie skulle få den första platsen till Coach-programmet.

För Jennies del så har hon bland annat arbetat med RMI, kundrelationer, behovsanalyser och merförsäljning. När vi bryter ner det i siffror kan vi läsa ut att efter tre månader med Alexandra har följande hänt:

  1. Försäljningen har ökat med 75%/månad.
  2. Ordervärdet har ökat med 43%/månad.
  3. Hitrate/Avslutsfrekvensen har ökat med 12%.
  4. Antalet order har ökat med 28%.

Siffrorna talar sitt tydliga språk och detta är ett fantastiskt resultat. Hon har dessutom tränat regelbundet vilket också var en del av kontraktet.

Som Regionschef är jag naturligtvis mycket nöjd med denna utveckling som siffrorna ovan bekräftar och ser fram emot Jennies framtid hos oss på TIMO Office. Det ska bli så roligt att se henne nå sin fulla potential.

Vi frågade även Jennie om hennes tankar kring sin egna resa.

Vad är det viktigaste du tar med dig från dessa 3 månaderna?

Jag har utvecklats enormt mycket på alla plan, inte bara i jobbet. Vi har jobbat med så många olika delar samtidigt och jag har sett hur det psykiska påverkar det fysiska. Jag kom samtidigt igång med min träning och såg vilken energi jag fick av den på dagarna.

Jag började ta mer plats ute hos kunderna och tillät dem inte att sätta sig på mig, det är lätt att man blir överkörd som säljare. Detta ledde också till att jag vågade utmana kunderna mer när jag satt i ett möte med dem.

Kundernas behov har jag lärt mig att tillgodose ännu mer genom att lyssna och vara lyhörd istället för att bara pladdra på som jag tror att många säljare gör när de blir nervösa.

Har det varit en tuff utbildning?

Tuff i vissa perioder beroende på vilka utmaningar vi har haft. Det svåra har varit att lära sig hantera tuffare dagar och vända dem så man få en jämnare nivå. Man är beroende av positivitet och det måste man skapa själv hur situationen än ser ut runtomkring.

Skulle du rekommendera utbildningen till andra säljare?

Absolut, det är en enastående utbildning och man får jobba med Alexandra. Hon är driven, full fart och rakt på och bäst på att sälja.

Med sitt jordnära sätt blir det naturligt och väldigt familjärt att jobba med henne.

Det är alltid nära till skratt och hon bjuder på sig själv utan att tänka tanken på vad andra tycker och tänker. Hon gör bort sig utan problem!

Hon är väldigt tuff på ytan men mjuk inuti.

En underbar människa som alla borde få möjlighet att lära känna!

Jag avslutar med att säga att det har varit fantastiskt att få jobba med dig Jennie. Så mycket skön energi i en liten kropp med massor av potential och kärlek. Du lämnar inget åt slumpen och det man ger får man också tillbaka från dig.

Du är en fantastisk mamma till dina fina tjejer och din Daniel kan skratta sig lycklig med dig vid sin sida. Man känner all den kärleken som finns runt Er fina familj.

Du är så äkta man kan bli och att se dig jobba med alla våra kunder är en fröjd för ögat och coachen.

Nu släpper jag dig fri så att du kan fortsätta utvecklas och låta vingarna ta dig ännu längre på din resa med TIMO Office.

Vi vill önska alla våra kunder, kollegor och läsare en GLAD PÅSK!

 

 

Alexandra Engvall

Inspiratör och säljcoach på TIMO Office

https://www.timooffice.se/app/uploads/2018/03/2785658f-8a91-40e4-9880-90184c347ba8.jpg

33. SEGERNS LJUVA SÖTMA BLANDADES MED CHAMPAGNE & SKRATT!

Känslan av att vara en vinnare tror man är oslagbar men det finns något som är så mycket mäktigare, och det är när man stiger in i vinnar-cirkeln tillsammans med sina kollegor.

Vi har gjort det ännu en gång. Gett 100 % av vår enorma kapacitet och då ser vi att ingenting är omöjligt. Tillsammans hjälper vi varandra att växa och att bestiga berget blir inte bara ett mål, det blir en resa där vi har så obeskrivligt roligt så inga ord räcker till.

Nya resultat leder till nya rekord och såklart till Champagne. Vi skålade tillsammans in vår prestanda till att nå det vi önskar utan att låta något eller någon stoppa oss.

Vi välkomnar våra konkurrenter att ge oss en match för vi älskar utmaningar, utan dem skulle vi aldrig kunna tävla;)

Hur kan man förklara för någon hur roligt man har när man inte hittar orden för det. I landet ”lagom” blir det nästan lite fult att ha vansinnigt roligt på jobbet. Dit går man för att kunna betala räkningarna i slutet av månaden, vi går dit för att vi älskar det vi gör.

Det var dags att stiga in i konferenslokalen som så många gånger förr i Stockholm, men denna gången var hotellet nytt för oss.

Radisson Blu Royal Viking hotel välkomnade oss med en härlig miljö och supergod mat. Vi laddade batterierna med lite goda frukostmackor, kaffe och frukt för att sedan kicka igång dagen.

Det var inspiration blandat med utbildning och glädje. Utveckling sker när vi utmanar vår hjärna till förändring. Det blir som en muskel som tänjs.

Som vanligt dröjde det inte länge förrän nivån steg och skrattsalvorna slog ut Spotify. Under tiden försökte Försäljningschefen styra upp så vi höll oss till det som stod på agendan, medan VD:n vred sig av skratt. Med andra ord var ALLT precis som det brukar. Det är underbart med trygghet och ingen snålar med den varan i det här bolaget.

Att ta sig in i ”Silverklubben” är något som alla våra säljare vill göra och vi har fått in ännu en medlem. Jennie Odelfalk jobbade stenhårt och målfokuserat för att ta sig in.

Hon hämtade inspiration med träning och familj sen körde hon på med full speed på dagarna. Det är så roligt när våra säljare lyckas med sina mål och vi säger Grattis till Jennie ännu en gång.

Med konferenser ingår det alltid nyheter och ingen kan leverera nyheter bättre är Fredrik & Camilla. Camilla använder Lill bossen som en skyltdocka och han ser ut att trivas med väskan på axeln.

På kvällen var det dags att svida om till fest och ändra fokus till tävling. För oss säljare är det som att byta glasögon.

Vi passade på att njuta av middagen tillsammans.

Underbart är dock kort för snart var det dags att gå en trappa ner och där väntade en lekledare.

Tre-kamp stod på hennes lista, det som INTE stod var vilka som hon skulle behöva ha att göra med. Hade hon vetat det innan så hade hon antagligen sjukanmält sig den kvällen.

Hon delade in oss i tre lag och den första grenen var bilbana. Bilarna flög till höger och vänster och ljudnivån var i taket.

Efter det satte vi oss i bilar och simulatorn tog oss i mål, var och en med olika tider.

Därefter avslutades tre-kampen med bowling. Det var olika banor och lika många olika stilar på hur vi hanterade klotet fram till strikes eller inte:)

Vi avslutar veckans blogg med lite foton från allas mobiltelefoner som strömmade in under kvällen.

Camilla och Rose-Marie äntrade huvudstaden.

Med Gustav och Jenny vet man inte om de är skrämda av något eller om de går på något, eller bara är fullt normala?

Det är inte lika enkelt att få upp benen på barstolarna, inte för att man förstår varför de skulle upp där från början?

Stefan har inte bara fått på sig en festlig grön hatt, hans skägg har både bytt färg och vuxit!

Carro & Vicky är inte bara snygga, kameran älskar dem precis som vi på TIMO Office gör!

I taxin på vägen till hotellet så avslutades resan återigen med bus och skratt. Det går INTE ha tråkigt!

Det kan inte bli annat än succé med dessa underbara och festliga TIMOSAR!

Tack Gustav & Fredrik för allt som Ni gör och för allt som Ni är, Ni är BÄST!!!

Med TIMO Office tankar och mina ord önskar vi Er en underbar helg och vecka tills vi ses igen.

 

 

 

Alexandra Engvall

Inspiratör och säljcoach på TIMO Office