Bloggen
https://www.timooffice.se/app/uploads/2017/08/utvald4.jpg

4. Jubileum efter 10 år med Framgång & Vänskap

 

Bakom varje framgångsrik man står  en kvinna  som sköter allt det där som kanske inte syns, men som är avgörande för att framgång ska skapas. På TIMO Office har våra lagerkillar den rollen. Utan dem så hade vi aldrig kunnat uppnå de resultat vi har och den härliga stämningen som dem bidrar med. Ringer man till kontoret så löser dem allt i en handvändning och alltid med ett leende.

Nu  finns det en person som har varit hos oss lite längre än många andra. Det sägs att vänner kommer och går, men de sanna består. Steven är inte bara en medarbetare utan en vän och imorgon är det 10-Års Jubileum för honom hos oss. Denna muskulösa gotlänning  har tagit en stor plats i våra hjärtan genom sin lojalitet till företaget och prestigelöshet. Alltid lika vänlig och serviceminded. Han jobbar i det tysta och skriker aldrig för att höras och det är respekt! Han är en keeper, vår Stevie boy!

Steven bor en bit utanför Trelleborg med sin fru Petra och deras två fina barn. På fritiden är det familjen som får hans fulla uppmärksamhet tillsammans med motorintresset. Att sätta ihop bilar är en passion som han har haft i många år gemensamt med att lyfta vikter på gymmet.

När jag frågar Steven vad hans roligaste minne från TIMO är så svarar han så här:

Det är några år sen nu. Gustav (vd) var på semester i USA med sin familj. Vi väntade på en stor leverans och när dagen kom så fick jag först ett sms där han frågade om leveransen hade kommit? Jag valde att inte svara på det och efter några timmar kom nästa sms och så höll det på.  Jag hade då bestämt mig för att spela ett spratt med honom eftersom han uppenbarligen inte hade koll på att det var första April. På kvällen ringer jag upp honom.

– Du Gustav, det har hänt en sak.

– Vad då?

– Halva leveransen har blivit förstörd på vägen hit så jag vet inte vad vi ska göra nu?

Det blev helt tyst i luren och snart började den stirrige Gustav att tänka ut allt som skulle göras och lösas. Jag lät honom hållas där en stund fast jag inombords höll på att koka över av skratt.

– Har du inte koll på vilken dag det är idag?

– Vad är det för dag du pratar om?

– 1 April GUSTAV, 1 April!!!

Åh, vad vi skrattade. Det är så roligt att få lura chiefen lite då och då.

Ett gott skratt förlänger livet och du förgyller livet för oss på TIMO Office, Steven Klemm-Goffe.

Tusen Tack för dessa 10 åren och vi hoppas att du blir kvar i många år till.

 

https://www.timooffice.se/app/uploads/2017/11/def-news.jpg

3. Förberedelse + Tillfälle = TUR

 

Att omge sig med de rätta människorna är som att andas utan syrgas. Vi lever i en Värld där vi en gång i tiden förstod det viktigaste i en oviktig tidsepok för minuterna var inte det vi la fokus på. Människorna var det essentiella och tyngden låg på relationer. 

Allt kommer ALLTID handla om relationer oavsett vilken Värld vi träder in i, mötet mellan individer. För oss säljare är det mycket mer än så. Hemma kan vi välja att säcka ihop och bli osociala men på jobbet är det omöjligt. Ännu viktigare blir det att förstå att den VIKTIGASTE relationen är den du har till DIG själv. Det är så mycket lättare att lägga fokus utanför sig själv och därmed försäkra sig om att misslyckanden är omhändertagna. Om jag inte lyckas så beror det på någon eller något annat. Här kommer dagens sanning -Dina mot och medgångar handlar om förhållandet du har till DIG själv. För det är härifrån du sedan agerar. Är det jobbigt att höra? I såna fall behöver du rikta dina tankar inåt och titta på dig själv utifrån ett metaperspektiv. Ibland orkar vi inte se sanningen för vad den är och då flyr vi. Vi gömmer oss bakom  dem som har lyckats bättre än oss.     – De har talang eller tur, när det i själva verket handlar om att vi inte är villiga att göra det arbetet som talangerna utför. Det finns ingen talang som lyckas i det långa loppet. Förberedelsen som vi lägger ner i kombination med mötet kommer att ge dig den lönen du förtjänar. Turen följer den skicklige!

OM du ska bli bäst på det du gör så bör du ha siktet inställt  på kvalité och  kvantitet. Du måste göra det dem andra INTE  gör och vid fler tillfällen. Och när du gör det så måste du vara fullt fokuserad på VAD du gör. Jag vet inte hur många tidiga morgonmöten jag har haft med mina kunder. Att ha det första mötet kl 06  är mer en regel än ett undantag om situationen kräver det. Att planera inför ett möte innebär att du vet allt som krävs för att kunna hjälpa just den kunden. Och det du INTE vet innan mötet tar du reda på när du sitter med kunden. Nyfikenheten och lyhördheten går hand i hand för att tillgodose de behoven som gör att kunden kommer att köpa av dig. -Hur många kunder kommer äta ur din hand och köpa allt du visar utan en analys av något slag? Inte många, tro mig, däremot kan du sälja till ALLA så länge du har gjort det arbetet kräver. Som man sår får man skörda!

De absolut bästa säljarna har tränat på att misslyckas om och om igen. Att våga gå utanför sin comfort-zon innebär att du vågar att tänja på gränser och släppa kontrollen. Nästa gång tänjer du lite till och fortsätter så tills du är säker på det du gör. Att gå in till en kund som har haft en taskig dag kan sluta med att du får skiten slängd i ansiktet så fort du visar dig i dörröppningen. Är det rättvist? Såklart inte,  men vi kan inte styra hur andras beteenden slår emot oss. Däremot kan vi styra HUR vi väljer att påverkas av det. Man har många gånger tänkt tanken på hur det skulle kännas att få slå tillbaka mot någon som beter sig illa eller kränker ens värdighet. Men i nästa skede så är det inte värt att den personen ska få förstöra min dag eller mitt humör.

 

Här hjälper en av våra säljare en kvinna i nöd, alla sätt att samla positiv energi är bra:)

Att vara målmedveten med det du gör leder till att du lyckas. Planera din dag som om du redan var i hamn med dina mål och låt INGEN tala om för dig att du inte duger eller att ditt jobb suger. Bestäm dig för vad du behöver för att lyckas? Gör något som är läskigt idag så kommer det vara mindre otäckt imorgon. Om en månad kommer du skratta åt dig själv för att du ens tyckte att det var jobbigt. Talang eller inte så finns det bara en väg att nå framgång på och det är genom sin inställning, envishet och hårt arbete!

Den här underbara buketten fick vi med blomsterbud för ett tag sedan efter en prestation där alla verkligen gav allt. Nu har vi satt upp nya mål där vi ska ut och resa till en underbar stad där lamporna aldrig släcks. Med detta fantastiska gänget som ger allt, överallt!

”The Winner takes it all and Winners never quit”

https://www.timooffice.se/app/uploads/2017/11/def-news.jpg

2. För att lyckas måste du gå din egen väg och finns det ingen, får du skapa en!

Vi är på gång och vi är både laddade och tända. Det är ungefär så det känns när man känner på pulsen på hela företaget. Det finns ingen handbroms just nu utan alla har laddat batterierna under sommaren och kör för fullt. Allt för att nå sina personliga och företagets mål. Det är en härlig stämning som gör att energinivån är hög och man ser fram emot att se vad detta härliga gäng kan åstadkomma.  Dessutom har vi fyllt på våra redan välfyllda väskor med ännu fler nyheter som kommer få våra kunder att klappa händerna och hoppa av glädje. Ungefär så upprymda som vi själva blir på konferenserna när nyheter introduceras. Jag minns när vi lanserade Onyx-pennan som ni ser här ovan. Man kan skriva med den, den har touch-funktion och dessutom kan användas som ställ till mobilen. Tar bläcket slut kan du fylla på med en parker-patron. Vi jublade över alla dessa användningsområden som pennan har, -Den har fler liv än James Bond sa en rektor.

En annan kund sa till mig sa att jag är den ende säljaren han släpper in just för att våra produkter är så unika. Jag hade sparat honom och hans anställda så mycket tid genom att använda våra produkter så hans dörr var alltid öppen för oss . Julafton varje gång jag kommer menade han och anledningen till det var att han hade tänkt köpa något mer till sin fru än han hade gjort till hennes födelsedag.  Och vi vet hur svårt det kan vara att komma på vad man ska köpa till någon som redan har allt. Då kom han på den geniala idén att ge henne en utav mina favoritprodukter som han ändå hade  kvar av på lagret . Jag hade berättat för honom att den var fenomenal på att svälja papper och den sorterar direkt. Det fick han reda på redan när jag sålde den till honom första gången. Nu fick jag istället förklara hur hans fru skulle kunna ha användning för den hemma. Använd den till alla Era papper hemma och till barnens.  Lärarna skickar alltid med mycket papper eller så är det läxor. Här har du stenkoll. Din fru kommer att tycka att du engagerar dig genom att ge henne den i present. Myten kring säljare stämmer inte,  utan snarare tvärtom. Vi sparar tid åt våra kunder och vid det här laget vet vi att tid är pengar!

Såhär ser min ut hemma. Räkningar, tidningar och övriga papper är sorterade så att jag lätt hittar det jag söker…

Regn eller solsken så har vi alltid ett leende på läpparna och det beror INTE på att Gustav är inomhus när det regnar ute. Att vara en duktig säljare innebär att du skapar dina förutsättningar oavsett väder. Det är inte hur du har det som är det avgörande utan hur du tar det.

 

Företagets vision och målsättningar för kommande bokslutsåret är något som är väldigt intressant att vara delaktig i. Att bygga ett företag där syftet är att bli bäst på det vi gör och störst på marknaden kräver bra ledning och människor som ser och blir sedda. Vi går mot stadigt mot våra 50 miljoner som är ett riktmärke där vi har våra delmål längs sträckan.  Man ser fram emot att vara en del av något så stort och viktigt. Det handlar om förståelsen att det är vi (allihop) som är drivkraften och resultatet av det vi gör ihop.

Det är viktigt att alla har förstått innebörden av det för annars är det som att hoppa på ett tåg, utan att veta var slutdestinationen är. För många är det här självklart men när man är ute och besöker sina kunder så får man ibland reda på att så inte alltid är fallet. Chefen sitter vid ratten samtidigt som de anställda sitter där bak i bilen. Föraren har koll på vägen och de problem som kan dyka upp eftersom han sitter där fram. De andra har fullt upp med att prata om allt annat i baksätet och behöver inte bekymra sig om vad som händer där framme på vägen. Problemet vid den här typen av ledarskap är att engagemanget och kreativiteten hos personalen uteblir. De behöver inte använda sin hjärna i utveckling utan blir mer och mer monotona i sina sysslor. Allting sker med en automatik ungefär som att du stiger upp på morgonen och äter frukost, sen går du och borstar tänderna. Det är inget du planerar utan det sitter på ren rutin. Konsekvenserna som jag ser det blir att du har personal som kan liknas nästintill  koma-patienter. I säljtermer så kallar vi dem ordermottagare. Och vad blir kontentan av det? Att konkurrenterna som har beställt en taxi har kört förbi oss för länge sen och kommer fram först till målet. För där sitter hela organisationen i en buss och leder mötet tillsammans och risken är att de har plockat upp din personal längs vägen.

Man vill inte hamna här i en säljorganisation för det sker ingen utveckling, varken hos säljaren eller hos våra kunder. Du kanske tänker att detta INTE beror på ledarskapet och att vissa säljare hamnar här ändå?  Och du har kanske rätt men jag tror att det finns en stor risk med det här . Det är ungefär som med föräldraskapet när man inte förstår hur disken ALDRIG hamnar i diskmaskinen eller varför det där förbaskade dasslocket alltid är uppe efter det manliga könets besök. För Guds skull, det ÄR för att vi någonstans vid ett svagt ögonblick gav upp och slutade uppmana. Och sen orkar vi inte gnälla och tjata mer utan antingen bara struntar vi i det eller så gör vi det själva. Skillnaden är att på ett företag  att får vi betalt för att göra vårt jobb och då är det VÅRT ansvar att göra det som jobbet innebär all inclusive. Vi väljer hemma precis som vi har ett val på vår arbetsplats. Och alla ska veta vad vi gör och var vi är på väg.

 

 

Det ska finnas en tanke med allt vi gör och alla ska vara med och bidra. En för alla och alla för en!