Bloggen
https://www.timooffice.se/app/uploads/2017/11/def-news.jpg

2. För att lyckas måste du gå din egen väg och finns det ingen, får du skapa en!

Vi är på gång och vi är både laddade och tända. Det är ungefär så det känns när man känner på pulsen på hela företaget. Det finns ingen handbroms just nu utan alla har laddat batterierna under sommaren och kör för fullt. Allt för att nå sina personliga och företagets mål. Det är en härlig stämning som gör att energinivån är hög och man ser fram emot att se vad detta härliga gäng kan åstadkomma.  Dessutom har vi fyllt på våra redan välfyllda väskor med ännu fler nyheter som kommer få våra kunder att klappa händerna och hoppa av glädje. Ungefär så upprymda som vi själva blir på konferenserna när nyheter introduceras. Jag minns när vi lanserade Onyx-pennan som ni ser här ovan. Man kan skriva med den, den har touch-funktion och dessutom kan användas som ställ till mobilen. Tar bläcket slut kan du fylla på med en parker-patron. Vi jublade över alla dessa användningsområden som pennan har, -Den har fler liv än James Bond sa en rektor.

En annan kund sa till mig sa att jag är den ende säljaren han släpper in just för att våra produkter är så unika. Jag hade sparat honom och hans anställda så mycket tid genom att använda våra produkter så hans dörr var alltid öppen för oss . Julafton varje gång jag kommer menade han och anledningen till det var att han hade tänkt köpa något mer till sin fru än han hade gjort till hennes födelsedag.  Och vi vet hur svårt det kan vara att komma på vad man ska köpa till någon som redan har allt. Då kom han på den geniala idén att ge henne en utav mina favoritprodukter som han ändå hade  kvar av på lagret . Jag hade berättat för honom att den var fenomenal på att svälja papper och den sorterar direkt. Det fick han reda på redan när jag sålde den till honom första gången. Nu fick jag istället förklara hur hans fru skulle kunna ha användning för den hemma. Använd den till alla Era papper hemma och till barnens.  Lärarna skickar alltid med mycket papper eller så är det läxor. Här har du stenkoll. Din fru kommer att tycka att du engagerar dig genom att ge henne den i present. Myten kring säljare stämmer inte,  utan snarare tvärtom. Vi sparar tid åt våra kunder och vid det här laget vet vi att tid är pengar!

Såhär ser min ut hemma. Räkningar, tidningar och övriga papper är sorterade så att jag lätt hittar det jag söker…

Regn eller solsken så har vi alltid ett leende på läpparna och det beror INTE på att Gustav är inomhus när det regnar ute. Att vara en duktig säljare innebär att du skapar dina förutsättningar oavsett väder. Det är inte hur du har det som är det avgörande utan hur du tar det.

 

Företagets vision och målsättningar för kommande bokslutsåret är något som är väldigt intressant att vara delaktig i. Att bygga ett företag där syftet är att bli bäst på det vi gör och störst på marknaden kräver bra ledning och människor som ser och blir sedda. Vi går mot stadigt mot våra 50 miljoner som är ett riktmärke där vi har våra delmål längs sträckan.  Man ser fram emot att vara en del av något så stort och viktigt. Det handlar om förståelsen att det är vi (allihop) som är drivkraften och resultatet av det vi gör ihop.

Det är viktigt att alla har förstått innebörden av det för annars är det som att hoppa på ett tåg, utan att veta var slutdestinationen är. För många är det här självklart men när man är ute och besöker sina kunder så får man ibland reda på att så inte alltid är fallet. Chefen sitter vid ratten samtidigt som de anställda sitter där bak i bilen. Föraren har koll på vägen och de problem som kan dyka upp eftersom han sitter där fram. De andra har fullt upp med att prata om allt annat i baksätet och behöver inte bekymra sig om vad som händer där framme på vägen. Problemet vid den här typen av ledarskap är att engagemanget och kreativiteten hos personalen uteblir. De behöver inte använda sin hjärna i utveckling utan blir mer och mer monotona i sina sysslor. Allting sker med en automatik ungefär som att du stiger upp på morgonen och äter frukost, sen går du och borstar tänderna. Det är inget du planerar utan det sitter på ren rutin. Konsekvenserna som jag ser det blir att du har personal som kan liknas nästintill  koma-patienter. I säljtermer så kallar vi dem ordermottagare. Och vad blir kontentan av det? Att konkurrenterna som har beställt en taxi har kört förbi oss för länge sen och kommer fram först till målet. För där sitter hela organisationen i en buss och leder mötet tillsammans och risken är att de har plockat upp din personal längs vägen.

Man vill inte hamna här i en säljorganisation för det sker ingen utveckling, varken hos säljaren eller hos våra kunder. Du kanske tänker att detta INTE beror på ledarskapet och att vissa säljare hamnar här ändå?  Och du har kanske rätt men jag tror att det finns en stor risk med det här . Det är ungefär som med föräldraskapet när man inte förstår hur disken ALDRIG hamnar i diskmaskinen eller varför det där förbaskade dasslocket alltid är uppe efter det manliga könets besök. För Guds skull, det ÄR för att vi någonstans vid ett svagt ögonblick gav upp och slutade uppmana. Och sen orkar vi inte gnälla och tjata mer utan antingen bara struntar vi i det eller så gör vi det själva. Skillnaden är att på ett företag  att får vi betalt för att göra vårt jobb och då är det VÅRT ansvar att göra det som jobbet innebär all inclusive. Vi väljer hemma precis som vi har ett val på vår arbetsplats. Och alla ska veta vad vi gör och var vi är på väg.

 

 

Det ska finnas en tanke med allt vi gör och alla ska vara med och bidra. En för alla och alla för en!